Legendární promotér Ecclestone skončil po 40 letech v čele F1
Londýn - Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele formule 1. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, dnes potvrdil spekulace britských médií magazínu auto motor und sport. Ecclestonea nahradil v čele formule 1 dvaašedesátiletý Američan Chase Carey.
"Dnes jsem byl sesazený. Jsem prostě pryč. Je to oficiální. Už firmu nevedu," uvedl Ecclestone. "Moji pozici převzal Chase Carey," dodal s tím, že nový vlastník seriálu mu nabídl post čestného předsedy. "Mám tenhle titul, aniž bych věděl, co znamená," řekl Ecclestone.
Revoluční změny ve vedení mistrovství světa souvisejí s převzetím formule 1 americkým mediálním koncernem Liberty Media, jenž se stane většinovým vlastníkem. O konci Ecclestoneovy éry se začalo spekulovat od loňského září, kdy zástupci Liberty Media koupili první část podílu od společnosti CVC Capital Partners. Převzetí F1 minulý týden schválila i Mezinárodní automobilová federace.
"Jsem hrdý na to, co jsem za posledních 40 let vybudoval a čeho jsem s formulí 1 dosáhl. Jsem si jistý, že si Chase povede tak, aby z toho sport měl co největší prospěch," uvedl Ecclestone.
Dvaašedesátiletého Careyho, bývalého prezidenta mediálního konglomerátu 21st Century Fox magnáta Ruperta Murdocha, určila Liberty Media novým šéfem formule 1 už loni. Starost o komerční stránku seriálu včetně marketingových a mediálních práv by měl převzít další Američan Sean Bratches, jenž působil ve vedoucí funkci v televizní společnosti ESPN. Sportovní a technické záležitosti by měl řídit bývalý šéf týmu Mercedes a technický ředitel Ferrari Ross Brawn.
Celkově by měla Liberty Media zaplatit za většinu ve formuli 4,4 miliardy dolarů (111 miliard korun) a k tomu převzít dluhy ve výši 4,1 miliardy dolarů (103 miliard korun). Podíl Liberty Media by měl stoupnout na 35,3 procenta, čímž Američané získají většinu.
Ecclestone získal vliv ve formuli 1 na začátku 70. let minulého století. Prosadil profesionalizaci série a vytvořil z ní celosvětově známou značku. Jeho nesmlouvavý obchodní styl, kvůli němuž se o něm mluvilo jako o diktátorovi, na druhou stranu vedl k tomu, že malé týmy bankrotovaly a z kalendáře mistrovství světa mizely tradiční okruhy.