Kraj natahuje ruku po Velké ceně, Autodrom má námitky
Brno – Krajská společnost, která má být zárukou toho, že jeden ze závodů seriálu Grand Prix zůstane i v Brně. Záměr dnes posvětili jihomoravští zastupitelé, pro jich bylo 51 z 65. Kraj prostřednictvím společnosti zajistí financování tzv. zalistovacího poplatku - licence, za kterou Automotodrom Brno ročně platil více než 70 milionů korun. Současný postup kraje se ale nelíbí vedení brněnského Automotodromu, podle něhož politici jednají s promotérem Dornou a Autoklubem ČR, už méně se samotným okruhem.
Krajská společnost by měla od promotéra šampionátu koupit licenci od roku 2016. Ve společnosti s ručením omezeným by měli mít zástupce vedle kraje také vláda a město Brno. Na získání peněz pro zalistovací poplatek se totiž bude podílet jak vláda, tak kraj i město. "Po jednání se zástupci vlády je takovýto postup podmínkou pro poskytnutí peněz ze státního rozpočtu," uvedl jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).
Podle něj to obdobně funguje i v jiných státech, například ve Španělsku, Francii nebo Itálii, kde jsou smlouvy vázané na veřejné subjekty, regionální vlády nebo jejich organizace. Pro příští jubilejní 50. ročník kraj počítá s tím, že by vláda mohla dát 30 milionů, Brno deset milionů a nějaké peníze by mohli poskytnout podnikatelé. Zbytek by doplatil kraj.
"Velká cena je významným sportovním podnikem a má velký sportovní a ekonomický přínos pro Brno, kraj i Českou republiku. V době konání závodu se zvýší obrat jihomoravské ekonomiky zhruba o miliardu korun, na odvody a daně jde zhruba pětina," informoval Hašek, který chce proto jednat o příspěvek na zalistovací poplatek i s místními podnikateli.
Pro tento postup se vyslovila většina zastupitelů kraje. Hlasování se zdrželi jen zastupitelé za TOP 09. "Klub nemá problém s tím, že se kraj rozhodl podílet na financování Velké ceny. Ale chceme mít naprostou jistotu, že nedojde k finančním tokům mezi krajem a neprůhledným uskupením firem, které dnes stojí za brněnským Automotodromem," uvedl Jan Vitula (TOP 09).
O nás bez nás? Automotodrom protestuje
Současný postup kraje se navíc nelíbí vedení brněnského Automotodromu. Politici totiž jednají s promotérem Dornou a Autoklubem ČR, už méně se samotným okruhem. Tak to alespoň interpretuje ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmannová. "Od srpna, kdy měl hejtman prohlášení o tom, že se Jihomoravský kraj stane garantem Velké ceny, byla včerejší schůzka první. Když si porovnáte prohlášení kraje v době před Grand Prix, tedy 12. srpna, a nynějším prohlášením, tak se diametrálně odlišují. O tomto stavu jsme nebyli informováni," uvedla Ulmannová.
K hladkému jednání o Velké ceně nepomáhají ani antipatie mezi dvěma personami motocyklové scény: majoritním vlastníkem Automotodromu Brno Karlem Abrahamem starším a prezidentem Autoklubu ČR Romanem Ječmínkem. Autoklub je navíc takzvanou národní autoritu, má tedy pověření na pořádání mezinárodních akcí na českém území nebo udělování licencí pro závodníky. "Budeme podporovat jakékoliv řešení, které zprůhlední ekonomiku pořádání závodu. Předpokládám, že v mantinelech, které jsou nám dány jako sportovní autoritě, se budeme na pořádání takovéto akce maximálně podílet," uvedl Ječmínek.
Čísla s otazníkem
Automotodrom se potýká s finančními problémy od té doby, kdy se v roce 2009 skokově navýšil zalistovací poplatek, který je nutné platit promotérské společnosti Dorna. Od té doby končí Velká cena, respektive celý automotodrom ve ztrátě až několik desítek milionů korun. I proto žádá vedení okruhu podporu z veřejných peněz, nejlépe formou úhrady celého zalistovacího poplatku.
Česká televize v srpnu upozornila na nesrovnalosti mezi ziskem z prodeje vstupenek a udávaným počtem návštěvníků Grand Prix. Ředitelka okruhu Ivana Ulmanová tehdy nesrovnalost vysvětlovala množstvím lidí ze zázemí a VIP návštěvníků, kteří se do počtu vstupů počítají, ale neplatí. Letos dorazilo na Grand Prix zhruba 85 tisíc unikátních návštěvníků, prodaných lístků bylo 40 tisíc.
Hospodaření Velké ceny Brno
2011 - ztráta 31 milionů Kč
2012 - ztráta 40 milionů Kč
2013 - ztráta 42 milionů Kč
2014 - ztráta 59,5 milionu Kč (až dorazí i slíbená 30milionová dotace od ministerstva, bude ztráta 29,5 milionu Kč)
Zdroj: Automotodrom Brno