Hašek chce převzít milionovou záštitu nad Grand Prix. Ta stále čeká na státní dotace
Brno – Brněnská Velká cena neodmyslitelně patří k Jihomoravskému kraji. Tvrdí to alespoň hejtman Michal Hašek (ČSSD), který o víkendu v Kataru jednal o budoucnosti závodu. Kraj by chtěl vytvořit příspěvkovou organizaci, která by zaštiťovala práva na pořádání jednotlivých ročníků závodu. Brněnská Grand Prix zatím každý rok končila ve ztrátě několika desítek milionů korun. Automotodrom dnes zveřejnil, že hospodaření letošní Velké ceny je v minusu o 59,5 milionu, stále ale čeká na dotaci od ministerstva.
Téměř 60 milionů korun v minusu. Co vypadá na první pohled tragicky, je ve skutečnosti nejlepší hospodářský výsledek Velké ceny v Brně za posledních pět ročníků. Právě v roce 2010 se totiž skokově zvýšil zalistovací poplatek za účast v seriálu Grand Prix.
Situace s financováním závodu se letos vyhrotila natolik, že automotodrom podal na rok 2015 promotérské společnosti Dorna výpověď s tím, že na pořádání Grand Prix nemá peníze. V létě proto Jihomoravský kraj oznámil, že má zájem být garantem příštího ročníku.
Představitelé kraje o víkendu jednali o Grand Prix 2015 v Kataru přímo s představiteli Dorny i Mezinárodní federace motocyklistů (FIM). A podle hejtmana Haška takový plán u vrcholných představitelů firmy i FIM našel podporu. "Po dnešku je jasné, že budoucnost GP ČR bude pevně spojena s Jihomoravským krajem a samozřejmě i Automotodromem v Brně," uvedl Hašek.
Utrum všem státním dotacím?
Šedesátimilionový dluh by se přitom ještě mohl smrsknout na polovinu, pokud Automotodrom obdrží státní dotaci. Ta ještě v hospodaření podle ředitelky Automotodromu Brno Ivy Ulmanové ještě není zahrnuta. "Měl by ji obdržet přímo promotér seriálu od Autoklubu České republiky. Pokud by dotace nebyla čerpána, šla by celá tíže zalistovacího poplatku na naši stranu, což by pro nás bylo likvidační," uvedla Ulmanová.
Poplatek za zařazení do kalendáře MS činí zhruba 70 milionů korun, zmíněná dotace, kterou má pořadatel slíbenu, je 30 milionů z rozpočtu ministerstva školství. Letošní ztráta by tak nakonec činila 29,5 milionu korun.
Kvůli otázce, zdali Velká cena má vůbec právo na podporu z veřejných finančních prostředků, se ministerstvo obrátilo na Evropskou komisi, která záležitost měla posoudit. Pokud by byl případ Grand Prix vyhodnocen jako nedovolené protěžování soukromé akce, Velká cena by dotaci nemohla čerpat. A podle Ulmanové nejen ona, ale i spousta dalších sportovních a kulturních akcí v České republice.
Hejtman Michal Hašek:
"Je jasné, že bez podpory veřejného sektoru, a tak je to v Evropě obvyklé, se závod neobejde. V takovém případě je potřeba, aby hospodaření bylo transparentní. Proto vznikne právnická osoba zřízená krajem. Až bude jasné, že Dorna o nás stojí, a nyní to vypadá nadějně, oslovíme Automotodrom Brno, abychom společně pořádání zajistili."
Čísla s otazníkem
Letošní Grand Prix byla podle zástupců Automotodromu jednou z nejúspěšnějších v novodobé historii. Závodní víkend přilákal větší počet fanoušků než v minulých letech, což mělo příznivý dopad na tržby ze vstupného, a zlepšily se také výsledky obchodní činnosti.
"Náklady táhlo nahoru zvýšení zalistovacího poplatku o deset milionů korun. Také se projevil nepříznivý kurz koruny vůči euru po podzimní intervenci České národní banky. Zbývající navýšení je dáno novými náklady na zajištění energetické soběstačnosti a dalších technických prvků, které po nás žádal promotér Dorna," uvedla Ulmanová.
Česká televize v srpnu upozornila na nesrovnalosti v prodeji vstupenek. I kdyby všichni platící návštěvníci přišli na okruh až v neděli za nejlevnější lístek, tedy 1200 korun, k požadovanému zisku ze vstupného by jich muselo dorazit "jen" 58 tisíc. Pořadatelé však pouze na hlavní závodní den v neděli tradičně udávají návštěvnost přes 100 tisíc lidí. Za vstup na okruh se přitom platí i v pátek a v sobotu.
Ředitelka Ulmanová tehdy nesrovnalost vysvětlovala množstvím lidí ze zázemí a VIP návštěvníků, kteří se do počtu vstupů počítají, ale neplatí. "Pedok je nacpaný lidmi, kteří neplatili: členové týmu, závodníci, hosté Dorny, jenom novinářů je přes 350," argumentovala v létě Ulmannová. Letos dorazilo na Grand Prix zhruba 85 tisíc unikátních návštěvníků, prodaných lístků bylo 40 tisíc.
GP 2013 GP 2014
Náklady 140,2 mil. 151,7 mil.
Tržby ze vstupného 53,6 mil. 69,7 mil.
Tržby z obch. činnosti 19,9 mil. 22,6 mil.