Formuli čeká rekordní počet závodů, startuje americká stáj, vrací se Renault
Melbourne - V neděli v Melbourne si piloti a týmy rozdělí první body v 67. ročníku mistrovství světa formule 1. Velká cena Austrálie bude úvodním z rekordního počtu 21 závodů, světový šampion bude znám nejpozději 27. listopadu v Abú Zabí.
Australskou Grand Prix začne sezona pošesté za sebou a předchozí dva ročníky skončily vítězstvím pilotů mistrovského Mercedesu. Německý vicemistr světa Nico Rosberg a Brit Lewis Hamilton, který bude obhajovat titul a vítězství v celkem deseti závodech sezony včetně Austrálie, jsou i po zimní pauze považováni za favority. Vloni pouze tři Velké ceny neskončily triumfem "stříbrného šípu". V nich se radoval Němec Sebastian Vettel ve své "seznamovací" sezoně ve Ferrari a vedení italské stáje očekává, že spolu s finským týmovým kolegou a zároveň posledním mistrem světa v barvách Ferrari (2007) Kimim Räikkönenem letos pojedou o titul.
A také italská média avizují, že v případě Vettela skončila doba hájení. "Můj cíl je zcela jasně být mistrem světa a vyhrávat závody. Všechno ostatní pro mě není dost dobré," řekl Vettel. "Ale právě na začátku sezony ještě musíme zůstat na zemi. Víme, jaký máme cíl, ale vede k němu dlouhá a tvrdá cesta. Rozhodně chceme být lepší než vloni," dodal. V týmu vzbuzuje optimismus skutečnost, že v pěti z osmi oficiálních testovacích dnů Ferrari ovládlo pořadí podle dosažených časů. "Máme rychlejší auto (oproti loňsku), lépe sedí. Myslím, že pokrok jsme zaznamenali v každém směru," řekl Vettel.
Podobně se ale před startem sezony cítí i Hamilton, který bude usilovat o čtvrtý titul mistra světa a třetí za sebou. "Testovací jízdy byly naprosto neuvěřitelné, řekl bych, že byly nejvydařenější v mojí kariéře. Z auta mám zase ještě mnohem lepší pocit," řekl Hamilton. Počítá ale s velkým tlakem soupeřů. "Každopádně budu muset zabrat, protože konkurence bude v tomto roce větší než kdy předtím," řekl. Velkého rivala bude mít opět i ve vlastním týmovém kolegovi. Rosberg po dvou titulech vicemistra chce konečně napodobit otce Kekeho, který se stal šampionem v roce 1982.
Minulou sezonu zakončil třemi výhrami za sebou, byl nejrychlejší v posledních šesti kvalifikacích. "Těším se na souboj s mistrem světa. V minulých dvou letech mě vždy porazil, on je pro mě měřítko. Ale všechno musí do sebe zapadat a já ze sebe musím dostat maximum," řekl Rosberg. Třetí místo v Poháru konstruktérů bude obhajovat Williams se spolehlivým finsko-brazilským duem Valtteri Bottas, Felipe Massa, kteří vloni každý dvakrát dělali favoritům garde na stupních vítězů.
Ambice má Red Bull i Force India, McLaren není optimálně připravený
K nejsilnějším pronásledovatelům vedoucího dua by mohl opět patřit i Red Bull a na základě posledních testů i Force India. "Za Mercedesem a Ferrari by to mohlo být velmi těsné," řekl Australan Daniel Ricciardo, který vloni také dvakrát stál na pódiu. Jeho tým Red Bull i přes dlouhodobou nespokojenost nakonec zůstal u motoru od Renaultu, byť jej pojmenoval po sponzorovi TAG Heuer. Naopak stáj Toro Rosso našla partnera ve Ferrari a při testech na sesterský tým nic neztrácela.
Příliš optimismu naopak nepanuje u McLarenu, který by měl s velezkušenou dvojicí bývalých mistrů světa Fernandem Alonsem ze Španělska a Jensonem Buttonem z Británie napravovat tragickou loňskou sezonu, v níž nasbíral pouhých 27 bodů. Sportovní ředitel Eric Boullier připustil, že tým není pro Austrálii optimálně připravený. "Nečeká nás jednoduchý start," řekl.
Poprvé od roku 2011 bude s vlastním týmem startovat v MS stáj Renault, která po loňské sezoně převzala Lotus. K papírovým outsiderům by měly patřit Sauber, Manor a úplný nováček v seriálu, americká stáj Haas. K novinkám sezony patří možnost používat tři druhy pneumatik oproti pouhým dvěma z minulé sezony. Výrobce Pirelli bude dodávat vedle měkkých a středních také takzvané superměkké a jezdci si mohou objednat na závodní víkend v libovolné kombinaci vždy 13 sad.
"Týmům se tím naskytne více strategických možností," uvedl sportovní šéf společnosti Paul Hembery. Změnu strategie bude vyžadovat i nový formát kvalifikace. O pořadí na startu bude rozhodovat vyřazovací závod. Kvalifikace bude jako dosud rozdělena na tři části, ale v každé z nich bude v pravidelných intervalech odpadávat vždy nejpomalejší vůz, až zbude majitel pole position.