Verstappen je poprvé mistrem světa, titul si vyjel manévrem v posledním kole
Dramatickou Grand Prix formule 1 v Abú Zabí vyhrál Max Verstappen z Red Bullu a poprvé v kariéře oslavuje mistrovský titul. Nizozemský pilot rozhodl o triumfu díky čerstvé sadě pneumatik, kterou vyměnil pět kol před koncem. V posledním kole restartovaného závodu předjel rivala Lewise Hamilton z Mercedesu. Brit se proto rekordního osmého titulu v kariéře nedočkal.
Mercedes sice po závodě podal dva protesty, komisaři je však zamítli. V prvním případě se "Stříbrným šípům" nezdála Nizozemcova jízda za safety carem - vedení závodu však argumentovalo, že přestože se Verstappen dostal před restartem na chvíli před Hamiltona, bylo to jen v momentu, kdy oba zrychlovali a brzdili. V okamžiku obnovení závodu byl již za ním.
Druhá stížnost se vztahovala na kontroverzně rozhodnutou proceduru restartu, před nímž bylo také umožněno pětici jezdců - Norrisovi, Alonsovi, Oconovi, Leclercovi a Vettelovi - předjet zpomalovací vůz. Další jezdci jako Ricciardo, Stroll a Mick Schumacher zůstali za ním. Uvolněná pětice se nestačila dotáhnout na konec startovního roštu a naopak díky této zrychlené volbě se Verstappen přiblížil k Hamiltonovi, jehož v závěru udolal.
Mercedesu se ani nelíbilo, že safety car zajel do boxu hned a nikoliv až o kolo později. Apeloval proto, aby byly výsledky závodu vráceny o jedno kolo. To však komisaři rovněž zamítli. Poražená strana se bude moci proti rozhodnutí odvolat.
Verstappen po dojezdu bouřlivě slavil, stejně jako jeho otec Jos, se slzami v očích. "Je to neuvěřitelné. Po celý závod jsme se snažili bojovat a poté přišla v závěrečném kole velká šance. Nevím, co říct. Náš tým a (dodatavel motorů) Honda si to zaslouží. Konečně se ke mně přiklonilo trochu štěstí," řekl Verstappen.
"Jsem strašně rád. Když jsme se dali dohromady, bylo naším cílem vyhrát šampionát. A teď jsme to dokázali. Lewis je úžasný pilot a soupeř, takže to bylo velmi těžké. Dnes to mohlo dopadnout jakkoliv. Příští rok se vrátíme a pokusíme se to zopakovat," doplnil Verstappen.
Neuvěřitelné drama
Čtyřiadvacetiletý rodák z Hasseltu vybojoval desáté vítězství v sezoně, dvacáté v kariéře a ukončil pětiletou vládu Hamiltona ve formuli 1. V konečné klasifikaci měl i díky nejrychlejšímu kolu v závodě o osm bodů více než jeho rival. Triumf v Poháru konstruktérů získal Mercedes, který uspěl poosmé za sebou.
"V první řadě chci Maxovi a jeho týmu pogratulovat. Myslím, že jsme tento rok odvedli skvělou práci. Všichni v týmu a továrně celou sezonu tvrdě makali. Jsem vděčný, že s nimi mohu tuhle cestu sdílet. Do poslední části v sezoně jsme dali vše a nikdy se nevzdali, což je to nejdůležitější," uvedl Hamilton.
Start závodu se povedl nejlépe druhému Hamiltonovi, jenž se díky lepší akceleraci dostal v první zatáčce před Verstappena. Nizozemec se mu to snažil vrátit, při předjížděcím manévru ale Brita vytlačil a tomu nezbylo nic jiného, než se vrátit před něj za cenu zkrácení tratě. Vedení závodu ale Brita nijak nepotrestalo a ponechalo jej ve vedení.
Verstappen, který navíc musel od kvalifikace jet na červené, nejměkčí směsi, začal postupně ztrácet a zajel ve 14. kole pro nové pneumatiky. Na jeho zastávku zareagoval i Mercedes, jenž Hamiltona také povolal k pit stopu, a Brit dál navyšoval náskok.
Nizozemci pomohl ve 20. kole týmový kolega Sergio Pérez, jenž se na opotřebovaných pneumatikách srdnatě bránil před Hamiltonem. Přestože Verstappen stáhl ztrátu na necelé dvě sekundy, v dalších kolech mu pilot Mercedesu opět ujížděl.
"Checovi (Pérezovi) chci také poděkovat. Je to skvělý týmový parťák. Všichni v týmu ví, že je miluju, a doufám, že budeme dalších deset patnáct let spolu. Nechci nic měnit. Pokud o to budou stát, toužím s nimi být do konce života," prohlásil Verstappen.
Ve 36. kole skončil Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo a vedení závodu aplikovalo režim virtuálního safety caru. Verstappen nasadil čerstvé tvrdé pneumatiky, a i když zpočátku Hamiltona doháněl, Brit náskok dál pohodlně držel nad jedenácti sekundami.
Když už se zdálo, že si dojede pro rekordní osmý titul, kterým by se osamostatnil v čele historického žebříčku před Michaelem Schumacherem, po souboji s Mickem Schumacherem havaroval Nicolas Latifi a na trať vyjel zpomalovací vůz. Red Bull toho využil a nasadil Verstappenovi nejměkčí směs.
Poté co vedení závodu povolilo k nevoli Mercedesu předjet vozům o kolo zpět zpomalovací vůz, zařadil se Verstappen přímo za Hamiltona. V posledním kole došlo na restart závodu a Nizozemec na čerstvějších a rychlejších pneumatikách Brita udolal.
Nepovedenou rozlučku s kariérou zažil v Abú Zabí Kimi Räikkönen. Světovému šampionovi z roku 2007 selhaly ve 27. kole brzdy a musel vůz odstavit v boxech Alfy Romeo. Finský pilot při rekordním 349. startu závod nedokončil. Později odstoupil i George Russell, který se loučil s Williamsem a od příští sezony bude jezdit za Mercedes.
Velká cena Abú Zabí, závěrečný závod mistrovství světa vozů formule 1:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:30:17,345, 2. Hamilton (Brit./Mercedes) -2,256, 3. Sainz (Šp./Ferrari) -5,173, 4. Cunoda (Jap./AlphaTauri) -5,692, 5. Gasly (Fr./AlphaTauri) -6,531, 6. Bottas (Fin./Mercedes) -7,463, 7. Norris (Brit./McLaren) -59,200, 8. Alonso (Šp./Alpine) -1:01,708, 9. Ocon (Fr./Alpine) -1:04,026, 10. Leclerc (Mon./Aston Martin) -1:06,057.
Nejrychlejší kolo:
Verstappen.
Konečné pořadí MS (po 22 z 22 závodů):
1. Verstappen 395,5, 2. Hamilton 387,5, 3. Bottas 226, 4. Pérez (Mex./Red Bull) 190, 5. Sainz 164,5, 6. Norris 160, 7. Leclerc 159, 8. Ricciardo (Austr./McLaren) 115, 9. Gasly 110, 10. Alonso 81.
Pohár konstruktérů:
1. Mercedes 613,5, 2. Red Bull 585,5, 3. Ferrari 323,5, 4. McLaren 275, 5. Alpine 155, 6. AlphaTauri 142, 7. Aston Martin 77, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 13.