Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Švédsko - Lotyšsko

Verstappen je poprvé mistrem světa, titul si vyjel manévrem v posledním kole

Dramatickou Grand Prix formule 1 v Abú Zabí vyhrál Max Verstappen z Red Bullu a poprvé v kariéře oslavuje mistrovský titul. Nizozemský pilot rozhodl o triumfu díky čerstvé sadě pneumatik, kterou vyměnil pět kol před koncem. V posledním kole restartovaného závodu předjel rivala Lewise Hamilton z Mercedesu. Brit se proto rekordního osmého titulu v kariéře nedočkal.

Max Verstappen s trofejí pro světového šampiona F1
zdroj: DPA autor: Hasan Bratic

Mercedes sice po závodě podal dva protesty, komisaři je však zamítli. V prvním případě se "Stříbrným šípům" nezdála Nizozemcova jízda za safety carem - vedení závodu však argumentovalo, že přestože se Verstappen dostal před restartem na chvíli před Hamiltona, bylo to jen v momentu, kdy oba zrychlovali a brzdili. V okamžiku obnovení závodu byl již za ním.

Druhá stížnost se vztahovala na kontroverzně rozhodnutou proceduru restartu, před nímž bylo také umožněno pětici jezdců - Norrisovi, Alonsovi, Oconovi, Leclercovi a Vettelovi - předjet zpomalovací vůz. Další jezdci jako Ricciardo, Stroll a Mick Schumacher zůstali za ním. Uvolněná pětice se nestačila dotáhnout na konec startovního roštu a naopak díky této zrychlené volbě se Verstappen přiblížil k Hamiltonovi, jehož v závěru udolal.

Mercedesu se ani nelíbilo, že safety car zajel do boxu hned a nikoliv až o kolo později. Apeloval proto, aby byly výsledky závodu vráceny o jedno kolo. To však komisaři rovněž zamítli. Poražená strana se bude moci proti rozhodnutí odvolat.

Verstappen po dojezdu bouřlivě slavil, stejně jako jeho otec Jos, se slzami v očích. "Je to neuvěřitelné. Po celý závod jsme se snažili bojovat a poté přišla v závěrečném kole velká šance. Nevím, co říct. Náš tým a (dodatavel motorů) Honda si to zaslouží. Konečně se ke mně přiklonilo trochu štěstí," řekl Verstappen.

"Jsem strašně rád. Když jsme se dali dohromady, bylo naším cílem vyhrát šampionát. A teď jsme to dokázali. Lewis je úžasný pilot a soupeř, takže to bylo velmi těžké. Dnes to mohlo dopadnout jakkoliv. Příští rok se vrátíme a pokusíme se to zopakovat," doplnil Verstappen.

Neuvěřitelné drama 

Čtyřiadvacetiletý rodák z Hasseltu vybojoval desáté vítězství v sezoně, dvacáté v kariéře a ukončil pětiletou vládu Hamiltona ve formuli 1. V konečné klasifikaci měl i díky nejrychlejšímu kolu v závodě o osm bodů více než jeho rival. Triumf v Poháru konstruktérů získal Mercedes, který uspěl poosmé za sebou.

"V první řadě chci Maxovi a jeho týmu pogratulovat. Myslím, že jsme tento rok odvedli skvělou práci. Všichni v týmu a továrně celou sezonu tvrdě makali. Jsem vděčný, že s nimi mohu tuhle cestu sdílet. Do poslední části v sezoně jsme dali vše a nikdy se nevzdali, což je to nejdůležitější," uvedl Hamilton.

Start závodu se povedl nejlépe druhému Hamiltonovi, jenž se díky lepší akceleraci dostal v první zatáčce před Verstappena. Nizozemec se mu to snažil vrátit, při předjížděcím manévru ale Brita vytlačil a tomu nezbylo nic jiného, než se vrátit před něj za cenu zkrácení tratě. Vedení závodu ale Brita nijak nepotrestalo a ponechalo jej ve vedení.

Verstappen, který navíc musel od kvalifikace jet na červené, nejměkčí směsi, začal postupně ztrácet a zajel ve 14. kole pro nové pneumatiky. Na jeho zastávku zareagoval i Mercedes, jenž Hamiltona také povolal k pit stopu, a Brit dál navyšoval náskok.

Nizozemci pomohl ve 20. kole týmový kolega Sergio Pérez, jenž se na opotřebovaných pneumatikách srdnatě bránil před Hamiltonem. Přestože Verstappen stáhl ztrátu na necelé dvě sekundy, v dalších kolech mu pilot Mercedesu opět ujížděl.

"Checovi (Pérezovi) chci také poděkovat. Je to skvělý týmový parťák. Všichni v týmu ví, že je miluju, a doufám, že budeme dalších deset patnáct let spolu. Nechci nic měnit. Pokud o to budou stát, toužím s nimi být do konce života," prohlásil Verstappen.

Ve 36. kole skončil Antonio Giovinazzi z Alfy Romeo a vedení závodu aplikovalo režim virtuálního safety caru. Verstappen nasadil čerstvé tvrdé pneumatiky, a i když zpočátku Hamiltona doháněl, Brit náskok dál pohodlně držel nad jedenácti sekundami.

Když už se zdálo, že si dojede pro rekordní osmý titul, kterým by se osamostatnil v čele historického žebříčku před Michaelem Schumacherem, po souboji s Mickem Schumacherem havaroval Nicolas Latifi a na trať vyjel zpomalovací vůz. Red Bull toho využil a nasadil Verstappenovi nejměkčí směs.

Poté co vedení závodu povolilo k nevoli Mercedesu předjet vozům o kolo zpět zpomalovací vůz, zařadil se Verstappen přímo za Hamiltona. V posledním kole došlo na restart závodu a Nizozemec na čerstvějších a rychlejších pneumatikách Brita udolal.

Nepovedenou rozlučku s kariérou zažil v Abú Zabí Kimi Räikkönen. Světovému šampionovi z roku 2007 selhaly ve 27. kole brzdy a musel vůz odstavit v boxech Alfy Romeo. Finský pilot při rekordním 349. startu závod nedokončil. Později odstoupil i George Russell, který se loučil s Williamsem a od příští sezony bude jezdit za Mercedes.

Velká cena Abú Zabí, závěrečný závod mistrovství světa vozů formule 1:

1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:30:17,345, 2. Hamilton (Brit./Mercedes) -2,256, 3. Sainz (Šp./Ferrari) -5,173, 4. Cunoda (Jap./AlphaTauri) -5,692, 5. Gasly (Fr./AlphaTauri) -6,531, 6. Bottas (Fin./Mercedes) -7,463, 7. Norris (Brit./McLaren) -59,200, 8. Alonso (Šp./Alpine) -1:01,708, 9. Ocon (Fr./Alpine) -1:04,026, 10. Leclerc (Mon./Aston Martin) -1:06,057.

Nejrychlejší kolo:
Verstappen.

Konečné pořadí MS (po 22 z 22 závodů):
1. Verstappen 395,5, 2. Hamilton 387,5, 3. Bottas 226, 4. Pérez (Mex./Red Bull) 190, 5. Sainz 164,5, 6. Norris 160, 7. Leclerc 159, 8. Ricciardo (Austr./McLaren) 115, 9. Gasly 110, 10. Alonso 81.

Pohár konstruktérů:
1. Mercedes 613,5, 2. Red Bull 585,5, 3. Ferrari 323,5, 4. McLaren 275, 5. Alpine 155, 6. AlphaTauri 142, 7. Aston Martin 77, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 13.

Zdroj
ČTK, ČT sport

Hlavní zprávy