Ricciardo překvapil všechny favority a v Ázerbájdžánu byl nejrychlejší
Baku - Australan Daniel Ricciardo z Red Bullu nečekaně ovládl Velkou cenu Ázerbájdžánu závodů formule 1. Z triumfu se tak radoval poprvé od loňského října, tentokrát mu pomohly technické potíže favorizovaného Brita Lewise Hamiltona a také problémy vedoucího jezdce mistrovství světa, Němce Sebastiana Vettela z Ferrari, kterého zase postihl desetisekundový trest.
Za Ricciardem, který ovládl pátou Grand Prix v kariéře, se umístil Fin Valtteri Bottas, přestože po kolizi krátce po startu a nucené zastávce v boxech se propadl až na poslední pozici. Pilot Mercedesu těsně před cílem předjel Kanaďana Lance Strolla, osmnáctiletý nováček z Williamsu si i přesto dojel pro životní výsledek. Navíc se stal nejmladším nováčkem, který se dostal na stupně vítězů. Předtím bodoval pouze devátým místem v Kanadě.
"Nevím, co říct. Vůbec mi nedochází, co se stalo," radoval se Stroll. "Bojoval jsem až do konce a na Valtteriho už jsem nestačil. To musel být jeden z nejtěsnějších finišů v historii. Nikdy by mě nenapadlo, že zrovna tady budu na stupních vítězů," citovala ho BBC. Podobně mluvil i Ricciardo.
"Věděli jsme, že po restartu budeme mít šanci na pódium, ale nenapadlo by mě, že bych mohl vyhrát. To ani náhodou," prohlásil. "Takový závod jsme tady všichni čekali před rokem a přišel až teď. Bylo to šílené, všechny ty safety cary a tak," dodal.
Vettel navzdory trestu za najetí do Hamiltona nakonec obsadil čtvrté místo těsně před rivalem z Mercedesu. Čtyřnásobný mistr světa má po osmém závodě na kontě 153 bodů, druhý Hamilton 139 a třetí Bottas 111. Na čtvrtou příčku se posunul s 92 body Ricciardo.
Na trati docházelo k řadě kolizí, ve 13. kole na okruh poprvé vyjel safety car a o čtyři kola později byl venku znovu. Celé pole navíc poté muselo projet boxovou uličkou, aby pořadatelé stihli uklidit velké množství úlomků z trati. Závod byl restartován v 19. kole.
Těsně předtím nečekaně zpomalil vedoucí Hamilton, což vedlo ke kolizi s druhým Vettelem. Pilot Ferrari situaci neunesl, zuřivě gestikuloval a na oplátku z boku najel do soupeřova monopostu. Vedení závodu ho za to posléze potrestalo desetisekundovou zastávkou v boxech.
"Desetivteřinový trest za takovou jízdu je málo a ty to víš, Charlie," vzkázal Hamilton řediteli závodu Charliemu Whitingovi. "Vím, že to nebylo schválně, ale to se prostě nedělá. Když jsme byli vedle sebe, tak jsem zvedl ruku a řekl mu... Vlastně jsem mu neřekl nic, jen jsem mu ukázal, že se mi to nelíbilo," přidal Vettel.
V 21. kole opět vyjel safety car a hned v následujícím kole byla Velká cena Ázerbájdžánu zhruba na půl hodiny přerušena kvůli úlomkům na trati. K návratu do závodu toho využili Sergio Pérez z Force India a Kimi Räikkönen, který krátce předtím dojel do depa na třech kolech.
Drama pokračovalo, protože v 29. kole musel kvůli uvolněné ochraně hlavy do depa o téměř tři vteřiny vedoucí Hamilton. Vettel se však z posunu na první místo neradoval dlouho, ve stejnou chvíli totiž dostal desetivteřinovou penalizaci. Po výjezdu z boxů se vrátil na sedmém místě těsně před Hamiltonem.
Do čela se tak dostal Ricciardo, který si nakonec dojel pro první triumf od říjnového vítězství v Malajsii. V průběžné klasifikaci se posunul na čtvrté místo. Pro jeho týmového kolegu Maxe Verstappena skončil závod po selhání motoru, nizozemský jezdec tak nedokončil čtvrtý z posledních šesti závodů.
Prvních bodů v sezoně se díky devátému místu Fernanda Alonsa dočkal trápící se McLaren. "Je to škoda, mohli jsme tady vyhrát," postěžoval si už během závodu do vysílačky dvojnásobný mistr světa. Narážel na penalizaci 40 a 30 míst na startu, kterou spolu s kolegou Stoffelem Vandoornem dostali za výměnu motoru nad rámec pravidel. Další Velká cena je na programu za dva týdny v Rakousku.
Velká cena Ázerbájdžánu, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Baku:
1. Ricciardo (Austr./Red Bull) 2:03:55,570 (prům. rychlost 148,176 km/h), 2. Bottas (Fin./Mercedes) -3,904, 3. Stroll (Kan./Williams) -4,009, 4. Vettel (Něm./Ferrari) -5,976, 5. Hamilton (Brit./Mercedes) -6,188, 6. Ocon (Fr./Force India) -30,298, 7. Magnussen (Dán./Haas) -41,753, 8. Sainz (Šp./Toro Rosso) -49,400, 9. Alonso (Šp./McLaren) -59,551, 10. Wehrlein (Něm./Sauber) -1:29,093.
Průběžné pořadí MS (po 8 z 20 závodů): 1. Vettel 153, 2. Hamilton 139, 3. Bottas 111, 4. Ricciardo 92, 5. Räikkönen (Fin./Ferrari) 73, 6. Verstappen (Niz./Red Bull) 45, 7. Pérez (Mex./Force India) 44, 8. Ocon 35, 9. Sainz 29, 10. Massa (Braz./Williams) 20.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 250, 2. Ferrari 226, 3. Red Bull 137, 4. Force India 79, 5. Williams 37, 6. Toro Rosso 33, 7. Haas 21, 8. Renault 18, 9. Sauber 5, 10. McLaren 2.