Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Branky, body, vteřiny

Nová éra vozů formule 1 je za rohem. Co nastínily testy v Barceloně?

Stejně jako s každým začátkem sezony formule 1 přichází i letos na scénu se zcela novými závodními monoposty. Aktuální změny jsou ale oproti několika posledním sezonám přece jen v něčem jiné. Díky novým regulím a pravidlům, od kterých si vedení F1 slibuje dramatičtější průběh závodů, musely týmy přijít s kompletně novými koncepty svých vozů. Prvotní nástin toho, jak by následující sezona mohla probíhat a kdo se před začátkem nového ročníku potýká s výraznými problémy, poskytlo úvodní testování v Barceloně.

Monopost Ferrari během testování v Barceloně
zdroj: ČTK/PA/ipa-agency.ne autor: Alessio De Marco

Ferrari i Mercedes s největší porcí kilometrů, Haas a Alfa Romeo v problémech se spolehlivostí vozu

Nejslavnější stáj v historii formule 1 využila tři dny testování nejvíce ze všech týmů – jezdci Ferrari Charles Leclerc s Carlosem Sainzem absolvovali dohromady 439 kol. Druhou největší porci kilometrů za nimi zvládli jezdci Mercedesu Lewis Hamilton s Georgem Russellem. Naopak s největšími problémy, a tedy i s nejmenším počtem zajetých kol, se potýkala Alfa Romeo a Haas. Zatímco Haas zastavily v průběhu testování jednak problémy s únikem chladiva a později i porucha palivového čerpadla, Alfa Romeo řešila blíže nespecifikované problémy. Oba týmy kvůli tomu nezajely ani poloviční vzdálenost jako Ferrari, a před testováním v Bahrajnu tak oba týmy čeká spoustu práce s jejich vyřešením.

Sebastian Vettel při testování v Barceloně
zdroj: ČTK/PA/IPA autor: Federico Basile

V úvodních dnech se také projevily u několika týmů problémy s "porpoisingem". Tento jev, který je způsoben vysokým přítlakem vozů, způsobuje jezdcům problémy s kontrolou monopostu při vysokých rychlostech. Příčinou tohoto problému je právě vysoký přítlak, který tlačí spodek vozu k vozovce do takové míry, že dochází ke kontaktu s povrchem trati.

Při něm dojde ke ztrátě přítlaku, podvozek vozu se "odlepí" od povrchu tratě a vlivem opětovného nárůstu přítlačných sil se děj opakuje, což vede k silnému "poskakování" formule. Rychlé vyřešení problému bude, zdá se, pro týmy jedním z klíčových předpokladů k úspěšnému vstupu do letošní sezony.

Jak vozy hodnotí samotní jezdci

Spokojenost s průběhem testů a s pocitem z řízení netajil úřadující šampion Max Verstappen. "Zvykáme si na to, jak se vůz chová. Všichni se učí, jde o to najet co nejvíce kilometrů, abychom nasbírali data k vyhodnocení," hodnotil průběh testování nizozemský šampion.

Pozitivní nálada panovala i u McLarenu. Lando Norris, který po úspěšné loňské sezoně se stájí prodloužil smlouvu do konce roku 2025, byl první den dokonce nejrychlejší ze všech. "Nepřál jsem si být nejrychlejší, všichni teď mají vysoká očekávání. Myslím si ale, že je to důsledek odlišné strategie, uvidíme v dalších dnech," komentoval svůj výkon Norris. "Byl to pro nás dobrý den, hodně jsme se toho naučili," doplnil britský jezdec.

Jezdci Mercedesu byli navzdory dvěma nejrychlejším časům z celkového průběhu testování v hodnocení opatrní. "Musíme najít kompromis v nastavení vozu, některé týmy vypadaly na trati velmi dobře. Je zde prostor ke zlepšení, ale o tom je testování. Uvidíme, co zvládneme do testů v Bahrajnu změnit," sdělil nováček u Mercedesu George Russell.

Podobně průběh hodnotil i jeho týmový kolega Lewis Hamilton. "Vždycky bychom chtěli zajet více kol, ale jsem spokojený. Nebylo to lehké a nějaké překážky ještě musíme překonat. Auto se chová jinak, ale učíme se a pracujeme na tom," uzavřel sedminásobný šampion.  

Další předsezonní testy budou probíhat od 10. března na okruhu v Bahrajnu.

Zdroj
formula1.com, news18.com

Hlavní zprávy

Nejčtenější články