V 90 letech zemřel legendární pilot formule 1 Brit Stirling Moss. Talent, který se projel v desítkách vozů, ale nejvíce miloval ty britské. Vítěz 16 Velkých cen byl označován za nejlepšího jezdce, který nikdy nezískal titul. Podle BBC zemřel po dlouhé nemoci.
Nejlepší pilot F1, který nezískal titul. Zemřel Stirling Moss
"Zemřel tak, jak žil, a vypadal u toho skvěle. Prostě usnul. Zavřel oči a bylo to," řekla listu Daily Mail Mossova třetí manželka Susie, s kterou se oženil v roce 1980.
Závodnické nadání zdědil Stirling Moss po otci Alfredovi, úspěšném zubaři, který se dokonce umístil ve druhé desítce absolutního pořadí ve slavném závodě na 500 mil na okruhu v Indianapolis. Není divu, že Mosse juniora zajímaly automobily už odmala a jakmile to jen trochu šlo, hrnul se za volant.
Byl to přirozený talent. Například na Rallye Monte Carlo 1952 si půjčil Talbot Sunbeam a v cíli nestačil na jedinou posádku.
V seriálu F1 závodil Moss v letech 1951 až 1961. Od roku 1955 se umístil v šampionátu čtyřikrát za sebou na druhém místě, pak skončil třikrát v řadě třetí.
V prvních třech vydařených sezonách kryl Moss, který bude už asi navždy považován za korunního prince F1, záda svému příteli a rádci Juanu Manueli Fangiovi. Nejblíže titulu byl v roce 1958, kdy ho o jediný bod předstihl krajan Mike Hawthorn. Tomu po závodu v Portu hrozila diskvalifikace, ale Moss se ho zastal, takže jeho rivalovi body za druhé místo zůstaly.
Legendární výkon na legendárním závodu
Legendární výkon na legendárním závodu
Jednoho z nejslavnějších triumfů dosáhl Moss v roce 1955 v závodě Mille Miglia. Vedle sebe posadil jako navigátora novináře Davida Jenkinsona. Výsledkem byl neuvěřitelný výkon - tisíc mil (1597 kilometrů) dlouhou trasu na otevřených italských silnicích různé kvality urazili za deset hodin, sedm minut a 48 vteřin, průměrnou rychlostí téměř 158 km/h. Druhý Fangio, který si nechtěl vzít na svědomí případné zranění či smrt spolujezdce a jel sám, dorazil o půl hodiny později.
"Doufám, že se o mně bude pořád mluvit jako o nejlepším jezdci, co nikdy nezískal titul, ale vlastně na tom nezáleží. Hlavní pro mě bylo získat si respekt soupeřů a to se mi povedlo, řekl bych," prohlásil jednou.
Do historie se zapsal také jako první domácí vítěz britské Grand Prix, kterou ovládl v roce 1955 na okruhu v Aintree. Kromě formule 1 se Moss věnoval také okruhovým závodům cestovních vozů, dálkovým závodům a startoval také v rallye. Nasbíral celkem 212 vítězství. V roce 1961 ho BBC vyhlásila britskou sportovní osobností roku.
Usedl do neuvěřitelných osmi desítek různých vozů, mezi kterými nechyběly značky Maserati, Mercedes-Benz, Porsche nebo Ferrari, nejlépe se ale cítil za volantem těch britských. "Radši čestně prohraji v britském autě, než bych vyhrál v nějakém zahraničním," svěřil se jednou novinářům.
Náhlý konec kariéry
Konec Mossovy závodní kariéry přišel nečekaně v roce 1962, kdy koncem dubna na tradičním velikonočním klání v britském Goodwoodu těžce čelně havaroval a utrpěl zranění hlavy. Byl v bezvědomí a na čas mu ochrnula levá polovina těla. Sice se léčil dlouho, ale ne dostatečně. Svůj návrat na závodní dráhu uspěchal a po čase musel skončit. Závodění se ale nikdy tak docela nevzdal, až do vysokého věku se objevoval jako vážený host v celé řadě soutěží.
Moss, který byl v roce 1990 uveden do Síně slávy světového motorsportu a o deset let později povýšen do šlechtického stavu, zůstal i po skončení závodnické dráhy v motorsportu aktivní. Navštěvoval závody, vykonával různé funkce a pravidelně se účastnil goodwoodského Festivalu rychlosti.
V posledních letech života Mosse trápily zdravotní problémy. V roce 2016 se v Singapuru nakazil infekcí a strávil přes čtyři měsíce v nemocnici. Předloni se kvůli zdravotním potížím rozhodl stáhnout z veřejného života a trávit více času s rodinou.
"Sportovní svět ztratil nejen skutečnou ikonu a legendu, ale i džentlmena. Mercedes přišel o drahého přítele. Budete nám chybět, sire Stirlingu," napsal tým Mercedes na Twitteru.
"Skvělý soupeř, nadmíru talentovaný závodník a dokonalý džentlmen. V mezinárodním motoristickém sportu po něm zůstane nesmazatelná stopa," uvedla britská stáj McLaren.
Se svým slavným předchůdcem se na sociálních sítích rozloučil i britský pilot Lewis Hamilton. "Říct sbohem nikdy není jednoduché a může to být i smutné, ale on tu stále bude v našich vzpomínkách a bude navždy obrovskou částí historie britského motorsportu," napsal šestinásobný mistr světa F1 na Instagramu.
"Budou mi chybět naše rozhovory. Abych byl upřímný, to naše přátelství bylo neobvyklé. I když jsme byli z naprosto odlišných epoch a měli jsme i jiné zázemí, sedli jsme si a díky naší společné lásce k závodění se z nás stali parťáci. Jsem opravdu vděčný za okamžiky strávené s ním," přidal Hamilton.