Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Běžkotoulky

Lze překonat Red Bull a Verstappena? Soupeři by rádi, ale v polovině sezony stále tápou

Po minulé sezoně, ve které si Max Verstappen připsal patnáct vítězství a zcela suverénně dokráčel pro druhý titul šampiona, mohl málokdo pochybovat o tom, kdo bude hlavním favoritem na celkový triumf i v aktuálním ročníku. A ačkoliv se sezona teprve posouvá do své druhé poloviny, na startovním roštu aktuálně dvojnásobnému šampionovi, zdá se, nikdo nestačí. 

Max Verstapen se Sergiem Pérezem oslavují triumf v belgickém Spa
zdroj: Reuters/Action Images

Oproti jiným sportovním odvětvím, kde hlavní zásluhu na úspěchu má tvrdá dřina a talent samotného sportovce, je ve formuli 1 (a v motosportu obecně) k triumfu zapotřebí kromě výše uvedeného i špičková technologie a zázemí týmu, jež závodní monopost vyvíjí. Jedno bez druhého zkrátka nefunguje: Pilot může být sebelepší, ale bez perfektního vozu nevyhraje a naopak. Je to prosté.

O tom, čeho jsme v aktuálním ročníku F1 svědky, se bude v budoucnu nepochybně mluvit jako o zlaté éře stáje Red Bull. Rakouský tým, který do závodního kolotoče vstoupil v roce 2005 koupí stáje Jaguar Racing, se blýskl čtyřmi jezdeckými tituly Sebastiana Vettela v letech 2010 až 2013. 

Verva, se kterou vyrazili na závodní tratě v letošní sezoně, je úchvatná. V prvních dvanácti závodech nevystoupal na nejvyšší příčku nikdo z jiného týmu, Max Verstappen připsal hned deset triumfů (z toho osm za sebou) a zdá se, že bez obtíží kráčí k třetímu titulu mistra světa v řadě. V žebříčku bodování jezdců má dokonce více bodů než druhý tým (Mercedes) v Poháru konstruktérů. 

Max Verstappen v rozhovoru s Christianem Hornerem
zdroj: Reuters/Action Images

Rozdíly mezi nejlepšími týmy se ovšem začínají smazávat. Největší skok dopředu od startu letošní sezony zaznamenala stáj McLaren. Ačkoliv se britský tým v úvodních závodech trápil, dokázal přijít s (alespoň částečným) řešením výkonnostních problémů svých monopostů. 

Že je legenda F1 zpět ve hře předvedl Lando Norris druhým místem na britském Silverstonu. Stejný výsledek pak britský pilot zopakoval i na maďarském Hungaroringu, přičemž ani jeho týmový parťák a nováček na startovním roštu Oscar Piastri nezůstal pozadu a v obou závodech skončil v pětici nejrychlejších. V belgickém Spa pak během sprintového závodu dokonce australský mladík dojel druhý za Verstappenem. 

Kdo naopak nadále tápe a musí návrat do boje o trůn F1 alespoň o další rok odložit, je historicky vůbec nejúspěšnější stáj. Navzdory impulsu v podobě výměny vedení, kde Mattia Binottu nahradil Frédéric Vasseur, se maranelskému týmu nadále nedaří. Letos si zatím nejstarší stáj připsala zásluhou Charlese Leclerca pouhá tři pódiová umístění.

A obdobný impuls v podobě výměny vedení týmového vedení přišel před letní pauzou i u francouzské stáje Alpine. Před VC v belgickém Spa od týmu odešli CEO Otmar Szafnauer, sportovní ředitel Alan Permane a technický ředitel Pat Fry. Důvodem jejich odchodu mají být nedostatečné výsledky na závodních tratích (stáj se oproti loňsku aktuálně pohybuje ve druhé polovině Poháru konstruktérů) a rozdílné představy o časovém rámci, ve kterém by měl být tým znovu schopen konkurovat nejlepším. 

Zpět v kokpitu

Návrat mezi elitní dvacítku jezdců se podařil Danielu Ricciardovi. Australan, který po loňském odchodu z McLarenu působil jako rezervní jezdec Red Bullu, nahradil v sesterské stáji AlphaTauri Nycka de Vriese. Další budoucnost nizozemského nováčka, který se s kolotočem formule 1 rozloučil po pouhých deseti odjetých závodech, ve F1 je již, s ohledem na věk a nepřesvědčivé výsledky v letošní sezoně, spíše nereálná. 

Ricciarda však rozhodně nečeká procházka růžovou zahradou. Australan, který v minulosti u Red Bullu působil po boku Maxe Verstappena, ale po půlroční pauze působí znovu sebevědomě. "Nalezl jsem znovu lásku k závodění a cítím se znovu sám sebou. Snem je samozřejmě pozice v Red Bullu. Je to dlouhá cesta, a pokud se tam chci vrátit, tohle je moje nejlepší šance," uvedl čtyřiatřicetiletý pilot. 

Daniel Ricciardo
zdroj: Reuters/Action Images

Úplně nereálný však tento scénář být nemusí –⁠ současný Verstappenův parťák Sergio Pérez již letos sice připsal dvě výhry, ovšem v kvalifikacích letos několikrát "vybouchl". Red Bull tak stále řeší stejné dilema jako v několika posledních letech. Kdo je schopen ustát tlak na postu vedle Maxe Verstappena? A Sergio Pérez se tak právě po Danielu Ricciardovi, Alexi Albonovi či po Pierru Gaslym možná stane dalším, kdo potřebný recept nenalezl. 

Šampionát bude pokračovat VC Nizozemska, která se bude na okruhu v Zandvoortu konat 27. srpna.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články