Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Sportovní legendy

Leclerc vyvolal euforii v Monze. Na domácí trati Ferrari triumfoval před oběma McLareny

Charles Leclerc z Ferrari zvítězil ve Velké ceně Itálie před oběma vozy McLarenu, Landem Norrisem a Oscarem Piastrim. Leclerc startoval do domácího závodu legendárního italského týmu ze čtvrtého místa, ale nevydařená strategie McLarenu mu dopomohla k zisku sedmého kariérního triumfu. Lídr šampionátu Max Verstappen neprožil úspěšný víkend, obsadil šestou příčku.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Leclerc vyhrál domácí závod Ferrari v Monze

Nizozemského jezdce porazili i čtvrtý Carlos Sainz z Ferrari a pátý Lewis Hamilton z Mercedesu. Verstappen čeká na vítězství už šest závodů a v čele pořadí se jeho náskok na Norrise snížil na 62 bodů. Britský rival byl v Monze také autorem nejrychlejšího kola. V Poháru konstruktérů se náskok Red Bullu před McLarenem ztenčil na pouhých osm bodů.

Leclerc v podstatě zaznamenal druhé domácí vítězství v sezoně, protože ovládl i květnovou Grand Prix Monaka. Právě tam shodou okolností skončil Verstappen rovněž šestý. V kariéře to byl Leclercův sedmý triumf a v Monze druhý po roce 2019. Upevnil si tím třetí místo v pořadí mistrovství světa.

"Mamma mia, mamma mia. To byla skvělá strategie," jásal Leclerc radostí do vysílačky po průjezdu cílem. "Je to neuvěřitelný pocit. Těch posledních pár kol to bylo podobné jako v roce 2019. Ty emoce... Díval jsem se na tribunu a tam už začala párty. Tohle jsou závody, které chce člověk vyhrávat. Monako a Monza jsou dva nejdůležitější závody a já je oba vyhrál v jednom roce," rozplýval se.

Jezdci McLarenu týden po Norrisově vítězství v Nizozemsku neskrývali zklamání. "Těžko se to kouše. Ale líp to nešlo. Na jednu zastávku to nebylo možné. A to je zklamání," řekl Norris. "Být druhý pořádně bolí. Ale Ferrari dnes jelo lepší závod, skvělá práce. Podle toho, jak se chovaly pneumatiky, se zdálo jet na jednu zastávku jako velký risk," doplnil Piastri.

Už samotný start závodu zamíchal pořadím v čele. Norris sice v první zatáčce udržel vedení před Piastrim, ale už v další šikaně po ostrém souboji týmových kolegů se do čela dostal australský pilot a Norrise předjel i Leclerc. Z původně třetí pozice se propadl Russell, který se po souboji s Piastrim na konci cílové rovinky nevešel do zatáčky a po průjezdu zpomalovací šikanou se zařadil na sedmé místo. Navíc pokračoval s poškozeným předním křídlem a ve 12. kole si zajel pro nové. Závod dokončil sedmý před dvojkou Red Bullu Sergiem Pérezem.

Po prvních zastávkách v boxech se vrátil Norris před Leclerca, poté co pit stop absolvoval o kolo dřív než rival z Ferrari. Brit dostal od týmu svolení útočit na Piastriho, ale ke kolegovi se na kontakt i kvůli chybě v šikaně nedostal. Zajel pak jako první z elity podruhé do boxů už ve 34. z 53 kol.

K mechanikům postupně zajeli i soupeři s výjimkou jezdců Ferrari. A sázka na výdrž pneumatik týmu k radosti početných tifosi vyšla. Sainze sice Piastri s Norrisem s čerstvějšími pneumatikami předjeli, ale Leclerc už byl v tu chvíli daleko. Australan měl devět kol na zlikvidování jedenáctisekundové ztráty, v cíli jej od vítěze dělilo 2,664 sekundy.

Dříve zcela dominantní Verstappen se do soubojů o stupně vítězů vůbec nezapojil. V čele závodu se ocitl alespoň na chvíli poté, co jezdci Red Bullu počkali nejdéle na první pit stop. A když už zajel do boxů, měli mechanici potíže s výměnou jeho pravého zadního kola. Jedno místo oproti startovní pozici získal jen díky Russellovým potížím. "V podstatě nic nefungovalo: rychlost, strategie, výměna pneumatik...," konstatoval Verstappen.

Argentinec Franco Colapinto v prvním startu za Williams po vyhazovu Logana Sargaenta obsadil dvanácté místo.

Velká cena Itálie, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monze:

1. Leclerc (Mon./Ferrari) 1:14:40,000, 2. Piastri (Austr./McLaren) -2,664, 3. Norris (Brit./McLaren) -6,153, 4. Sainz (Šp./Ferrari) -15,621, 5. Hamilton (Brit./Merdcedes) -22,820, 6. Verstappen (Niz./Red Bull) -37,932.

Nejrychlejší kolo: Norris.

Průběžné pořadí MS (po 16 z 24 závodů): 1. Verstappen 303, 2. Norris 241, 3. Leclerc 217, 4. Piastri 197, 5. Sainz 184, 6. Hamilton 164.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 446, 2. McLaren 438, 3. Ferrari 407, 4. Mercedes 292, 5. Aston Martin 74, 6. Racing Bulls 34.

Zdroj
ČTK, ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články