Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Branky, body, vteřiny

Jako první a doposud jediný. Před dvaceti lety jel Enge závod formule 1

Od premiérového startu českého jezdce v závodech formule 1 uběhlo dvacet let. Tím prvním a zatím posledním závodníkem se stal Tomáš Enge, který se představil 16. září 2001 ve Velké ceně Itálie v Monze. Jezdec stáje Prost obsadil díky jistému výkonu 12. místo a následně dostal příležitost i v obou zbývajících závodech sezony. V nich zaznamenal 14. příčku a jednou nedojel.

Tomáš Enge
zdroj: Reuters autor: John Marsh

"Vzpomínám na to často, tím, že je to dvacet let, si to připomínáme poměrně dost. Já vlastně už nějaký pátek pracuju na oslavě těch dvaceti let, která proběhne 10. října na autodromu v Mostě, kde představím fanouškům a divákům ten samý vůz, se kterým jsem startoval při těch třech Velkých cenách," uvedl Enge.

"Vůz je v perfektním stavu, je pojízdný. Fanoušci tak budou moct vidět, jak to auto jede a zní právě u nás v České republice," prozradil.

Do prestižní série závodů formule 1 si Engeho jako oficiálního testovacího jezdce vybrala stáj Jordan. V prosinci 1999 Enge absolvoval na okruhu Montmelo v Barceloně dvoudenní testování ve voze Jordan Mugen Honda 199, se kterým stáj obsadila třetí místo v Poháru konstruktérů formule 1.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Enge: Rád bych pomohl některému českému jezdci do světa motorsportu

Po třech oficiálních závodech ve formuli 1 ale Enge doplatil na finanční problémy stáje Prost, která musela jít do likvidace. "Jediné volné místo bylo u týmu Minardi, ale my jsme se rozhodli vrátit se zpátky do formule 3000 a zkusit zabojovat o titul. Potom už bohužel formule 1 nevyšla. Já jsem ale rád aspoň za ty tři závody," hodnotil Enge.

Od motokár přes formuli až po Dakar

Tomáš Enge, který se narodil 11. září 1976 v rodině slavného automobilového závodníka do vrchu Břetislava Engeho, začínal jako řada závodníků s motokárami a v patnácti letech absolvoval jezdeckou školu Jiřího Mičánka v Brně. V letech 1992 až 1994 závodil v seriálech Ford Fiesta Cupu a v říjnu 1994 se poprvé svezl v kokpitu formule Ford v Hockenheimu. To už měl za sebou manažera Antonína Charouze, který se netajil úmyslem dostat ho jednou do F1.

Do historie českého motoristického sportu se zapsal nejen jako první český jezdec formule 3000 i F1, IndyCar a mnoha dalších prestižních závodů, především v Americe. V červenci 2000 poprvé v kariéře vyhrál závod formule 3000. Stalo se tak na okruhu v Hockenheimu a celkově skončil v sérii šestý.

V následujících dvou letech své celkové umístění ve formuli 3000 ještě o tři příčky vylepšil a připsal si tak dosud nejlepší výsledek v kariéře. Navíc v roce 2002 se již chvíli radoval z celkového vítězství, o triumf ho ale připravil pozitivní nález na marihuanu po závodě v Budapešti, za což mu byly odebrány body.

Úspěchy slavil i na slavném závodu 24 hodin Le Mans, kde v roce 2003 vyhrál (spolu se dvěma spolujezdci) ve své kategorii a byl desátý v absolutním pořadí. V absolutním pořadí se zde nejlépe umístil v roce 2009, kde ve voze Lola spolu s Janem Charouzem a Němcem Stefanem Mückem obsadili čtvrté místo, přičemž Enge a spol. byli nejrychlejší mezi vozy s benzinovým motorem. Stejná posádka v barvách továrního týmu Aston Martin ovládla konečné hodnocení seriálu Le Mans Series 2009.

Letos se Enge poprvé zúčastnil slavné Rallye Dakar. S buggynou Can-Am v kategorii prototypů obsadil po velkých technických problémech v úvodu 34. místo, mezi takzvanými lehkými prototypy byl desátý.

Různé disciplíny mu nedělají problém. "Mně to je jedno. Cokoliv co má čtyři kola, eventuálně více kol. Když to má méně než čtyři kola, tak už je to na mě vratké. Já se vyžívám v autě ať už jede 150 km/h nebo 400 km/h. Čím člověk jede rychleji, tím je větší adrenalin. Ale nemám nic konkrétně oblíbeného – značku, vůz, disciplínu. Já jsem takový motoristický obojživelník a všechno, co jede dopředu, mě hodně baví," dodal Enge.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články