F1 je v půlce sezony dramatičtější, než se čekalo. Seriál navíc čekají velké změny
Letošní šampionát vozů formule 1 míří do druhé poloviny sezony a po jedenácti odjetých závodech se v čele drží s osmibodovým náskokem úřadující šampion Lewis Hamilton před Maxem Verstappenem. O konečném vítězi však zatím zdaleka není rozhodnuto a kalendář, který by měl nabídnout dalších dvanáct závodů, slibuje bitvu mezi oběma rivaly až do samotného konce.
Nadvládu Lewise Hamiltona, který se může stát šampionem již popáté v řadě, letos výrazně ohrožuje Max Verstappen. Rivalita mezi oběma jezdci byla patrná od úvodního závodu a dosavadní průběh šampionátu slibuje napínavý vývoj i nadále, jelikož oba jezdce aktuálně dělí pouhých osm bodů.
Největší drama zatím nabídl závod na britském Silverstonu, kde do sebe rivalové vrazili hned v úvodním kole. Ze srážky nakonec lépe vyšel Hamilton, který závod mohl dokončit. Pro Verstappena nehoda znamenala konec závodu a převoz na vyšetření do nemocnice. Kolize se poté stala důvodem pro ostrou výměnu názorů mezi manažery stájí Red Bull a Mercedes.
Ricciardovo trápení pokračuje
Velmi očekávaný přestup před startem letošní sezony proběhl v McLarenu, který přivedl ze stáje Renault (nyní Alpine) Daniela Ricciarda. Australský jezdec však stále marně hledá svoji dřívější formu. Ačkoliv se mu v Británii podařilo dojet na pátém místě, v celkovém hodnocení zaostává za svým týmovým kolegou Lando Norrisem o 63 bodů.
McLaren, který se v pořadí konstruktérů dělí o třetí příčku s Ferrari, tak ještě čeká náročný zbytek sezony, v níž může rozhodovat každý bod. Od Ricciarda se před začátkem ročníku očekávaly lepší výsledky, než na které zatím dosáhl. O své místo v týmu se však bát nemusí, stáj s ním počítá nejméně do konce roku 2022, kdy mu vyprší smlouva.
Ferrari zpět mezi nejlepšími?
Loňská sezona byla pro Ferrari naprostou katastrofou. Historicky nejúspěšnější tým formule 1 nedokázal postavit konkurenceschopný monopost a v průběhu celé sezony jezdci dojížděli hluboko ve startovním poli.
Vyhrát se týmu nepodařilo ani jednou a na stupních vítězů vozy s italským hřebcem ve znaku dojely pouze třikrát – jedno druhé a jedno třetí místo uhájil Charles Leclerc, další bronz připsal Sebastian Vettel, který po konci sezony přestoupil do týmu Aston Martin, zatímco jej nahradil Carlos Sainz. Na uplynulé trápení tak chtěli všichni co nejrychleji zapomenout.
Start do letošní sezony se týmu povedl o poznání lépe. Nováček v týmu, Španěl Sainz, zaznamenal na Velké ceně Emilia Romagna v Itálii páté místo za svým týmovým kolegou Leclercem a v celkovém pořadí před ním dokonce o tři body vede. Týmu aktuálně patří třetí místo, o které se dělí s McLarenem.
Průběžné pořadí jezdců a týmů
Jezdci:
1. Hamilton (Mercedes, 195 b.), 2. Verstappen (Red Bull, 187 b.), 3. Norris (McLaren, 113 b.), 4. Bottas (Mercedes, 108 b.), 5. Perez (Red Bull, 104 b.), 6. Sainz (Ferrari, 83 b.), 7. Leclerc (Ferrari, 80 b.), 8. Gasly (AlphaTauri, 50 b.), 9. Ricciardo (McLaren, 50 b.), 10. Ocon (Alpine, 39 b.), 1(0 b.). Alonso (Alpine, 38 b.), 12. Vettel (Aston Martin, 30 b.), 13. Tsunoda (AlphaTauri, 18 b.), 14. Stroll (Aston Martin, 18 b.), 15. Latifi (Williams, 6 b.), 16. Russell (Williams, 4 b.), 17. Räikkönen (Alfa Romeo, 2 b.), 18. Giovanazzi (Alfa Romeo, 1 b.), 19. Schumacher (Haas, 0 b.), 20. Mazepin (Haas, 0 b.).
Týmy:
1. Mercedes (303 b.), 2. Red Bull (291 b.), 3. Ferrari (163 b.), 3. McLaren (163 b.), 5. Alpine (77 b.), 6. AlphaTauri (68 b.), 7. Aston Martin (48 b.), 8. Williams (10 b.), 9. Alfa Romeo (3 b.), 10. Haas (0 b.).
Příští sezona? Velké personální a technologické změny
Příští sezona přinese do šampionátu hned několik změn – největší je bezesporu změna regulací a nové monoposty, které mají zajistit jak napínavější závody, tak větší bezpečnost jezdcům. Jasno o týmovém složení mají alespoň do dalšího roku stáje Ferrari, McLaren, Aston Martin a Alpine. U ostatních týmů se ovšem nad složením stále vznášejí otazníky, a tak se ne všichni současní jezdci v nových vozech v příštím roce svezou.
Nejistota ohledně působení v šampionátu panuje i u "dvojky" Mercedesu Valtteriho Bottase. Ačkoliv u týmu vydržel po boku Lewise Hamiltona pět let, v letošní sezoně se mu nedaří a v průběžném pořadí jezdců mu patří až čtvrté místo se ztrátou 87 bodů. V ohrožení je díky jeho výsledkům i stáj Mercedes v Poháru konstruktérů, kde tým usiluje o osmý titul v řadě, čímž by se vyrovnal McLarenu, třetí nejúspěšnější stáji v historii F1.
Jeho možným a nejvíce pravděpodobným nástupcem zůstává George Russell, aktuálně jezdící ve stáji Williams. Po loňské závodní premiéře ve voze Mercedes na okruhu v Bahrajnu, kde nahradil Hamiltona, který prodělával onemocnění koronavirem, se mu letos v Maďarsku podařilo získat i první body.
Ačkoliv o druhé pozici zatím není jisto ani u Red Bullu, lze očekávat prodloužení smlouvy s Mexičanem Sergio Perezem. Rakouská stáj v něm našla chybějící díl k úspěchu – zatímco jeho předchůdci si stěžovali na vůz a jejich výkony nestačily na dobré umístění stáje mezi konstruktéry, Perez se do nového prostředí rychle dokázal adaptovat a až na nepovedený závod v Silverstonu stabilně atakuje umístění v první pětce. Velkou cenu Ázerbájdžánu dokonce vyhrál, v následujícím závodu ve Francii skončil třetí. V týmu jej proto jistě budou chtít udržet i do další sezony.
U sesterské stáje AlphaTauri se velké změny neočekávají, podepsáno však zatím nemá ani jeden z dvojice Pierre Gasly a Júki Cunoda. Týmový ředitel Franz Tost se ovšem nechal slyšet, že o změnách aktuálně není třeba uvažovat. Japonský nováček Cunoda sice v sezoně několikrát chyboval, což jej stálo šanci na dobré umístění, tým ovšem projevil zájem jej udržet a dát mu šanci alespoň do další sezony. Jednička týmu, Francouz Gasly, ve stáji po nepodařeném startu za Red Bull v sezoně 2019 opět objevil svou ztracenou formu a daří se mu dojíždět na bodovaných místech.
Největší nejistota o jezdeckém složení prozatím panuje ve stáji Alfa Romeo. Jedenačtyřicetiletý Fin Kimi Räikkönen je sice pro tým stále platný se svými zkušenostmi, stáji ale se třemi body patří předposlední místo mezi konstruktéry. Jisté místo nemá ani italský pilot Antonio Giovanazzi.
Již se také objevily spekulace o možném přestupu dalších jezdců z "Ferrari academy driver" – Micka Schumachera (aktuálně v týmu Haas), Roberta Schwartzmana, který aktuálně závodí v seriálu formule 2, nebo Calluma Ilotta, jenž u týmu nyní působí jako náhradní jezdec. Další možností je i již zmiňovaný Valterri Bottas, u kterého se nabízí při případném konci u Mercedesu volba mezi Williamsem a právě Alfa Romeou.
Jisto je naopak u týmu Alpine, který potvrdil spolupráci s oběma svými jezdci. Francouz Esteban Ocon má smlouvu podepsanou do roku 2024 a španělský matador Fernando Alonso se s týmem domluvil na prodloužení kontraktu do konce příštího roku.