Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Panorama

Černý víkend pro Ferrari. Verstappen si v Baku upevnil vedení v šampionátu

Tragédie pro Ferrari a dominantní výkon Red Bullu. Velkou cenu Ázerbájdžánu ovládli jezdci stáje Red Bull Max Verstappen se Sergio Perézem, kteří si po technických problémech Ferrari dojeli s bezpečným náskokem od zbytku startovního pole pro dvě nejvyšší příčky. Charles Leclerc s Carlosem Sainzem byli nuceni ze závodu odstoupit kvůli technickým problémům, což pro Ferrari může znamenat ztrátu nadějí na prvenství v letošním poháru konstruktérů.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Bezchybný výkon Red Bullu v Baku, vyhrál Verstappen před Pérezem

Leclerc přišel o vedení hned v první zatáčce, když při brzdění uzamkl své levé přední kolo, čehož využil Sergio Peréz a ujal se vedení. Jeho chyby se snažil využít také Max Verstappen, ani s využitím DRS se však nedokázal před Monačana dostat. 

Další smolný závod letošní sezony potkal Carlose Sainze. Španěla ze závodu vyřadila technická závada na hydraulickém systému jeho Ferrari, po které musel svůj monopost odstavit mimo trať. Závod sice pokračoval bez přerušení, vedení závodu však aktivovalo "virtual safety car". Toho využila většina závodního pole k prvotní výměně pneumatik.

Tragické vyvrcholení závodního víkendu pro Ferrari znamenalo odstoupení také Charlese Leclerca, který ve dvacátém kole ztratil výkon a jeho šance na pokračování se tak rozplynuly. "Během jízdy jsem něco zaslechl. Musíme se na to podívat, aby k tomu už nedocházelo. Těžko najít správná slova, abych to popsal. Je to zklamání a hodně to bolí," řekl Leclerc.

Problémy s motory Ferrari však provázely i ostatní týmy, které je používají. O dobře rozjetý závod tak o pět kol po Leclercovi přišel i nováček ve formuli 1 Zhou Guanyu z týmu Alfa Romeo. Dalším smolařem se stal Kevin Magnussen z Haasu, který musel odstoupit v 33. kole.

Čtyřiadvacetiletý Verstappen stanul na stupních vítězů v Baku poprvé a vyhrál čtvrtý z posledních pěti závodů. V Baku je šestým různým vítězem. Rodák z Hasseltu zaznamenal páté vítězství v sezoně a 25. v kariéře. Red Bull oslavil třetí double v ročníku, druhý za sebou a zvýšil náskok v čele Poháru konstruktérů na 80 bodů. "Příští závod v Kanadě bude zase jiný, takže je těžké cokoliv předvídat. Musíme být dál precizní. V každém závodě se může vše otočit,“ doplnil Verstappen.

"Myslím, že jsme dnes byli neuvěřitelné rychlí. Možná jsme měli štěstí na výpadky, ale auto bylo opravdu dobré, abychom naší ztrátu dohnali. (Po odstoupení Leclerca) jsme měli vše v našich rukou," zhodnotil průběh závodu lídr šampionátu Verstappen.

Frustrace z nedokončeného závodu

Oba jezdci slavné italské stáje po závodu vyjádřili svou frustraci. "Byli jsme ve vedení, dobře jsme pracovali s pneumatikami a byli jsme v nejlepší možné pozici, abychom uspěli. Jenže místo toho přišlo další odstoupení," uvedl Leclerc.

"Je to víc než důležitá ztráta v boji o šampionát. Abych byl upřímný, nemám moc slov. Je to obrovské zklamání a doufám, že z toho dokážeme najít cestu ven," dodal monacký pilot. Pro Sainze skončil závod ještě dřív, kdy jezdil na čtvrté pozici. Problémy s hydraulikou přišly po devíti odjetých kolech.

"Když jsem pak viděl, že závod nedokončil ani Charles, byl jsem frustrovaný o to víc. Je to pro Ferrari těžký den, ale jsme tým a během sezony musíme projít různými situacemi. Tahle je asi jedna z těch nejtěžších a nejvíce frustrujících, ale pokusíme se z toho sebrat," uvedl španělský pilot, který nedojel do cíle potřetí v sezoně a patří mu v MS páté místo.

Pro Ferrari však nepovedený víkend v celkovém důsledku může bolet daleko víc. V Poháru konstruktérů nabralo na Red Bull ztrátu již osmdesáti bodů. "Je to problém. Spolehlivost je vždy klíčovým faktorem a my jsme teď úplně spolehliví nebyli," řekl šéf Ferrari Mattia Binotto. "Hlavní je pochopit, co se dnes stalo, protože ne všechny potíže jsou stejné. Analýza ale zabere nějaký čas," doplnil.

Sezona porpoisingu

Problém, který se projevil již při předsezonním testování a se kterým se potýkají všechny týmy, stále přetrvává. Nejvíce postižen porpoisingem je Mercedes a ani na městském okruhu v Baku tomu nebylo jinak. Sedminásobný šampion Lewis Hamilton si již v polovině závodu stěžoval na bolesti zad, které mu nestabilita vozu způsobuje. Navzdory tomu dojeli oba jezdci Silver Arrows na třetím a čtvrtém místě.

"Byl to nejbolestivější a nejtěžší závod, jaký jsem kdy zažil. Zatnul jsem zuby a díky adrenalinu jsem to zvládl. Nedokážu ale popsat, jakou jsem zakusil bolest. Hlavně na rovinkách. V takovou chvíli se jen modlíte, aby to skončilo," řekl Hamilton. "Nakonec jsme získali třetí a čtvrté místo, což je skvělé. Tým odvedl dobrou práci, a jakmile napravíme to skákání, budeme zase v čele. Myslím, že jen kvůli tomuhle ztrácíme minimálně vteřinu," doplnil britský jezdec.

"Je na tom fakt špatně a musíme najít nějaké řešení. Myslím, že je v této fázi šampionátu poznamenaný nejvíce ze všech jezdců. Pokud jsem to ale pochopil, tak v podstatě všichni závodníci říkali, že je s tím potřeba něco udělat," prohlásil Wolff.

Nepříjemná situace by podle šéfa Mercedesu mohla dospět až do fáze, že by Hamilton vynechal příští Velkou cenu Kanady. "Je to možné. Ještě jsem ho (Hamiltona) sice neviděl a nemluvil s ním, ale je vidět, že už to není jen svalová věc. Podle mě už to zasahuje do páteře a může to mít následky," připustil Wolff.

"Nevím, co přinese budoucnost, ale nemyslím si, že to vydržíme ještě další tři roky, nebo jak dlouho budou tato nařízení v platnosti," prohlásil Russell.

O problému současných vozů se vášnivě diskutuje již v celém startovním poli a i samotná FIA naznačila, že pokud se problém týmům nepodaří v blízké budoucnosti vyřešit, upraví pravidla tak, aby se vliv na zdraví jezdců minimalizoval. Možným řešením je upravení světlé výšky vozů v závazných pravidlech FIA. 

Velká cena Ázerbájdžánu, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Baku:

1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:34:05,941, 2. Pérez (Mex./Red Bull) -20,823, 3. Russell (Brit./Mercedes) -45,995, 4. Hamilton (Brit./Mercedes) -1:11,679, 5. Gasly (Fr./AlphaTauri) -1:17,299, 6. Vettel (Něm./Aston Martin) -1:24,099, 7. Alonso (Šp./Alpine) -1:28,596, 8. Ricciardo (Austr./McLaren) -1:32,207, 9. Norris (Brit./McLaren) -1:32,556, 10. Ocon (Fr./Alpine) -1:48,184.

Nejrychlejší kolo: Pérez.

Průběžné pořadí MS (po 8 z 22 závodů): 1. Verstappen 150 b., 2. Pérez 129, 3. Leclerc (Mon./Ferrari) 116, 4. Russell 99, 5. Sainz (Šp./Ferrari) 83, 6. Hamilton 62, 7. Norris 50, 8. Bottas (Fin./Alfa Romeo) 40, 9. Ocon 31, 10. Gasly a Alonso oba 16.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 279, 2. Ferrari 199, 3. Mercedes 161, 4. McLaren 65, 5. Alpine 47, 6. Alfa Romeo 41, 7. AlphaTauri 27, 8. Haas a Aston Martin oba 15, 10. Williams 3.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články