Déšť a vážná nehoda ukončily předčasně závod v Suzuce, vyhrál Hamilton
Suzuka (Japonsko) – Již v 47. kole musela být předčasně ukončena Velká cena formule 1 v Japonsku poté, co měl vážnou nehodou Jules Bianchi z Marussie. Vítězem se stal Brit Lewis Hamilton ze stáje Mercedes a zvýšil tak náskok ve vedení šampionátu před druhým týmovým kolegou Nico Rosbergem z Německa.
Podle posledních zpráv Bianchi narazil do jeřábu, který odklízel trosky vozu Sauber po nehodě Adriana Sutila. Vyloučeno není ani to, že srazil i jednoho z traťových komisařů. Na místě dlouho zasahovali záchranáři a Bianchi byl nakonec v bezvědomí sanitkou převezen do nemocnice, vrtulník kvůli počasí nemohl vzlétnout. O jeho zdravotním stavu zatím nejsou žádné bližší informace.
"Samozřejmě, že mě vítězství těší, ale naše myšlenky jsou nyní s Julesem," nechal se slyšet Hamilton, který své vedení nad Rosbergem navýšil na deset bodů. "Všechny nás to zasáhlo. Držíme mu palce a všichni doufáme, že se nestalo nic vážného a že bude v pořádku. Nejhorší je teď ta nejistota," doufal Brit.
Patnáctý závod sezony hustý déšť vážně ohrožoval už od počátku. Na trať vyjely vozy kvůli bezpečnosti za safety carem, ale ani jízda v přibližně osmdesátikilometrové rychlosti nebyla úplně bezpečná. Auta měla problémy s aquaplaningem a Švéd Marcus Ericsson ze stáje Caterham dostal dokonce smyk, který neuřídil a vyjel mimo trať. Po dvou kolech traťoví komisaři vyvěsili červené vlajky a piloti zavezli svá auta do boxů.
Meteorologové varovali, že o víkendu budou potíže s počasím. Tajfun Phanfone se nakonec ještě nedostavil, nad Suzuku by měl přijít až v pondělí, ale už dnes přinesl prudké deště a na trati tak bylo hodně vody.
Jezdci se tak opět dostali na trať za bezpečnostním vozem až po půl hodině. Po chvíli odstoupil kvůli problémům s elektronikou Španěl Fernando Alonso z Ferrari, pátý muž kvalifikace. V sedmém kole začal déšť slábnout a jezdci mluvili o tom, že by se dalo závodit. Meteorologové připustili, že slabší déšť by dovolil jet naplno.
To se stalo v desátém kole, i když za auty stříkaly gejzíry vody. Přesto po chvíli trať začala trochu osychat a jezdci vyměnili pneumatiky z extrémních na přechodné, jako poslední se k tomu kroku odhodlaly mercedesy, které ostatním hned po startu závodu ujely.
Na výměně kol vydělal Jenson Button z McLarenu, který vjel do boxů jako první a dostal se na průběžné třetí místo, byť startoval z osmé pozice. Dobře v té chvíli jezdil také čtyřnásobný mistr světa Vettel, jenž vyjel do závodu jako devátý, ale po osmnácti kolech už jezdil na čtvrtém místě.
Ve 25. okruhu vedení povolilo užití systému otevřeného zadního přítlačného křídla, díky čemuž mohl Hamilton začít útočit na Rosberga, neboť jezdil těsně za ním. Předjížděcí manévr se mu podařil ve 29. okruhu na konci cílové rovinky a okamžitě německému pilotovi ujel. Rosberg si totiž už několik okruhů před tím stěžoval na přetáčivost svého vozu.
Po čtyřicátém okruhu začalo opět hustě pršet a auta okamžitě jezdila do boxů pro mokré pneumatiky. Podmínky na trati přispěly také nehodě Sutila, který vyletěl z trati a narazil ve velké rychlosti do bariéry. V tomtéž místě vzápětí havaroval i Bianchi a vedení Grand Prix po vyslání bezpečnostního vozu závod ukončilo.
Tajfun navíc může vážně zkomplikovat přesun seriálu do další destinace. V Soči je na programu příští Grand Prix hned nadcházející víkend.
Velká cena Japonska, 15. závod mistrovství světa vozů formule 1 v Suzuce:
1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:51:43,021 (prům. rychlost 137,065 km/h), 2. Rosberg (Něm./Mercedes) -9,180, 3. Vettel (Něm./Red Bull) -29,122, 4. Ricciardo (Austr./Red Bull) -38,818, 5. Button (Brit./McLaren) -1:07,550, 6. Bottas (Fin./Williams) -1:53,773, 7. Massa (Braz./Williams) -1:55,126, 8. Hülkenberg (Něm./Force India) -1:55,945, 9. Vergne (Fr./Toro Rosso) -2:07,638, 10. Pérez (Mex./Force India) -1 kolo.
Průběžné pořadí MS (po 15 z 19 závodů): 1. Hamilton 266, 2. Rosberg 256, 3. Ricciardo 193, 4. Vettel 139, 5. Alonso (Šp./Ferrari) 133, 6. Bottas 130, 7. Button 82, 8. Hülkenberg 76, 9. Massa 71, 10. Pérez 46.
Pohár konstruktérů: 1. Mercedes 522, 2. Red Bull 332, 3. Williams 201, 4. Ferrari 178, 5. Force India 122, 6. McLaren 121, 7. Toro Rosso 29, 8. Lotus 8, 9. Marussia 2.