Nejlepší suvenýr z Minsku
Minsk - V Minsku se pokazilo počasí, nikoliv docházka diváků do hlediště "naší" arény Čižovka. V pátek do ní proudily i davy slovenských turistů a ti, co měli na sobě nejen dresy, ale i obří klobouky a na tváři speciálními barvami nanesenou slovenskou vlajku, udělali dobře, když vyrazili na zápas proti Švédům ve velkém předstihu. Nejen s ohledem na zdvojenou a důkladnou osobní prohlídku před arénou a pak při vstupu na ochozy. Bělorusům totiž fanouškovské tradice říkají něco jen z polovic. Na jednu stranu je příliš nezajímají upomínkové předměty. Možná i proto, že jsou na místní poměry drahé. Na druhou stranu však okamžitě zbystří pozornost a vytasí fotoaparáty nebo mobily. Proč?

Největší atrakcí pro domácí fanoušky a nejlepším suvenýrem ze světového šampionátu nejsou čepice, dresy a šály, ale společné fotografie s náležitě vystrojeným fanouškem nebo fanoušky ze zahraničí. Prosby o společný obrázek na památku však nebývají nezdvořilé a přehnaně vtíravé, občas jsou spíš dojemné a těžko je někdo z cizinců odmítne i proto, v jak pozitivním světle se místní fanoušci chovají právě při duelech týmů, k nimž teoreticky nemají žádný reálný vztah. Během utkání se sborovým voláním dožadují gólu na jakékoliv straně, prožívají každou nebezpečnější střelu, a to i dříve, než doletí k brance, vyvolávají divácké vlny (jen tak, pro zábavu, i na začátku druhé třetiny, čímž lehce znejistí samotné hokejisty) a jako jeden muž – nebo jedna žena, vždyť těch je v ochozech i před arénou minimálně polovina – freneticky tleskají. Zkrátka vytváří úžasnou atmosféru. Nebe a dudy proti podobným hokejovým kláním touto dobou před rokem ve Stockholmu.
Tohle asi opravdu nikdo nečekal. A běloruská vášeň pro společné snímky se zahraničními návštěvníky a obvyklý souhlas s jejich realizací lze brát i jako poděkování z druhé strany. Pokud snad některá z příhodných "pomalovaných" tváří z Čech, Kanady, Slovenska či Norska není právě po ruce, vystačí si milovníci památečních fotografií i s podobnou, i když mnohem větší náhražkou. U obřích reklamních snímků pomalovaných obličejů - v barvách všech šestnácti účastníků světového šampionátu v Bělorusku - si pak "odvážnější" domorodci užívají dalších, za jiných okolností a pro tuto zemi asi méně běžných fanouškovských emocí. A to je dobře.