Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Branky, body, vteřiny

Marketingový expert: Hokej kvůli Růžičkovi o fanoušky ani sponzory nepřijde

Praha – Reportáž Českého rozhlasu rozbouřila vody kolem - od včerejška už bývalého - trenéra národního týmu Vladimíra Růžičky. Novináři přinesli další svědectví rodičů, po nichž bývalý slávistický kouč požadoval peníze výměnou za zprostředkování smlouvy či místa v sestavě pro jejich syny. Marketingový odborník Tomáš Klečka však v rozhovoru pro Českou televizi přiznal, že si nemyslí, že by Růžičkova kauza měla nějak poškodit obraz českého hokeje mezi fanoušky a sponzory.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Michal Dusík a Tomáš Klečka k rezignaci trenéra Růžičky

Jak by měl hokejový svaz situaci řešit po stránce krizové komunikace? 

Největší problém je načasování celé kampaně, jež proti trenéru Růžičkovi začala před světovým šampionátem, který s sebou přinesl obrovský zájem jak hokejových fanoušků, tak i široké veřejnosti. Načasování bohužel kauze neprospělo natolik, že se dostala příliš daleko a dnes už se s ní těžko dá mediálně bojovat a zvrátit ji jednoduchým klasickým PR.

Tady bude potřeba spousta času na dovysvětlení celé situace. Na dovyhledání nějakého závěru, ať už prostřednictvím policejního vyšetřování nebo dalších orgánů v trestním řízení. Teprve potom bude úkolem svazu vymyslet komunikaci, která hokejovým fanouškům situaci vysvětlí a řekne jim, co dál, protože dnes je těžké předjímat, co od orgánů činných v trestním řízení nebo představitelů svazu uslyšíme. 

Z vašich slov je patrné, že to bude trvat celkem dlouho. Co mezitím udělají sponzoři českého hokeje? 

Sponzoři se nemusí bát. Jedná se zatím o pochybení jednotlivce, možná jednoho klubu. Neprokázalo se zatím téměř nic. Jsou to tvrzení proti tvrzením, takže sponzoři by měli vyčkat v klidu. Myslím, že hokej se předvedl během domácího mistrovství ve skvělé formě, že má sponzorům co nabídnout, a i tato nepříjemná věc se dá řešit. Tím, kdo bude mít nejvíc problémů, je pan trenér Růžička.

Když sledujete dosavadní komunikaci a její řešení, jak ji jako marketingový odborník hodnotíte? Myslím především důsledky pro český hokej. Jestli to ohrožuje příjmy, pozici či pověst českého hokeje?

Všechno zlé je pro ně co dobré. Věnoval jsem se už vyjádření předsedy ČSLH Tomáše Krále před mistrovstvím světa, který se jednoznačně postavil na stranu trenéra, což bylo nesporně správně. Neumím si představit, že by odvolal trenéra Růžičku před mistrovstvím světa. A jeho komunikace byla jasná. Dokud se to nevyšetří, ctí presumpci neviny a nemá smysl se v tom dál šťourat. Hokejový svaz ani nemá prostředky, aby celou situaci vyšetřil.

Komunikace byla adekvátní situaci. A co se stalo po odvysílání rozhovorů s rodiči v Českém rozhlase, je zase nová etapa. Z vlastní zkušenosti vím, že to, co řeknou rodiče zástupcům tisku, může být ovlivněno tím, jaké reportér klade otázky a kam rozhovor vede. Může to být třeba i účelové a vytržené z kontextu.

Uvidíme až po vyšetřování policie, co je pravda a co jsou pouze náznaky, domněnky nebo neporozumění. Protože i z mé sportovní praxe je jasné, že za služby se platí. A jestli to bylo odstupné, jestli to bylo zprostředkování nějakého dalšího angažmá, to je velmi těžké na vysvětlení. Možná že někteří rodiče ani nepochopili, na co měly peníze jít. 

Co na to fanoušci? Jak se postaví nebo nepostaví za český hokej, potažmo Slavii?

Vidím velký problém ve Slavii, která vzhledem k tomu, jak se jí v posledních letech spíš nedaří, než daří, bude mít velmi těžké s tím obviněním bojovat. Fanoušci určitě budou mít pochybnosti. U hokeje jako celku si nemyslím, že by to mělo mít nějaký zásadní vliv, až do okamžiku, kdy dojde k definitivnímu rozuzlení. Ten sport je v České republice fenoménem a návštěvnost mistrovství světa byla exemplární a svědčí o tom, že český fanoušek hokeji fandí. Tahle epizoda se přejde a český hokej se nemusí o fanoušky ani o sponzory bát.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články