Liberecké mládeži pomáhá v tréninkovém procesu také virtuální realita
Hokej a virtuální realita? V podobě počítačových a televizních videoher známá věc, ve formě unikátních hokejových tréninků věc v českém prostředí neznámá. Ne tak v Liberci, kde už tři měsíce zkouší nejen mladí hokejisté rozvíjet své dovednosti prostřednictvím moderních technologií.
Cílem projektu je vytvořit profesionální tréninkové a diagnostické programy, které budou zaměřené na zlepšení výkonu hráčů v kolektivních sportech. Program je zaměřený zejména na mentální a motorickou přípravu a rozvoj herního myšlení, včetně analýzy dat během sportovního výkonu.
"Vedle stále dokonalejší fyzické přípravy ovlivňuje výkon sportovce stejnou měrou i hlava. Jak je rychlý v rozhodování, jakou má prostorovou orientaci, jak umí oddělit pohyb horní a spodní části těla, jak čte hru, to je stejně důležité jako jeho fyzička," řekl Bob Tetiva, zakladatel projektu Sense Arena.
Mladí liberečtí hokejisté ve virtuální realitě trénují třikrát týdně od října. "Do tréninku našeho A-mužstva a mládeže vždy nasazujeme nejmodernější přístupy. Když jsem poprvé viděl, na jaké úrovni technologie virtuální reality je, okamžitě jsem chtěl, aby naše organizace byla součástí testování a rozvoje tak revolučního programu," uvedl hlavní kouč extraligového týmu a sportovní ředitel klubu Filip Pešán.
Jsem překvapený, jak to celé funguje, říká Bulíř
Během dnešní prezentace si novinku vyzkoušel i útočník Michal Bulíř, jedna z opor extraligového týmu. "Myslím, že zejména mladí hráči se na tom mohou hodně naučit. Sám jsem byl docela překvapený, jak to celé funguje. A nevěřil jsem, že to může být až takové, je to dobře vymakané," řekl Bulíř.
"Když simulujete ve virtuální realitě různé situace, hodně se to podobá realitě jako takové," uvedl. Nelze vyloučit, že posouvat výkonnostně dál by se mohli díky projektu i dospělí hráči. "Je to možné, i když už máme spoustu věcí zažitých a je těžké je předělávat. Ale mladí hráči díky tomu mohou ledacos vypilovat," řekl Bulíř. "Možná si to po nějakém tréninku jako tým i vyzkoušíme, jestli na to bude prostor. A uvidíme, jak si s tím kdo poradí," dodal.
Na projektu se podílí také Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy a podporuje ho Český svaz ledního hokeje. "Je logické, abychom tak zajímavý projekt podpořili. První věcí, kterou nám Sense Arena poskytne, bude diagnostika hráčů zařazených do takzvaného VTM - výběru talentovaných hráčů. U nich chceme dlouhodobě sledovat vývoj v oblastech, které program dokáže změřit," řekl člen výkonného výboru hokejového svazu Bedřich Ščerban.
Virtuální realita uspíší trénink obtížných hokejových situací
"Zásadní na tom projektu je, že nechceme vytvořit novou hru, jako jsou NHL, FIFA a podobně, ale rozvinout poměrně specifické mozkové funkce, které je možné rozvíjet právě pomocí virtuální reality," řekl zástupce FTVS Tomáš Perič.
"Některé situace v hokeji jsou poměrně složité a děti se je učí velmi dlouho. Některé vyžadují až deset tisíc opakování, až pak je člověk začne relativně vnímat. Při tréninku na ledě dvakrát až třikrát týdně je toho opakování celkem málo. Takto se děti mohou situace, které jsou pro ně více či méně obtížné, naučit daleko rychleji," doplnil Perič.
Projekt s globálním využitím je nyní ve fázi uživatelského testování. Brzy by měly být dostupné i výsledky, jež napoví, jak moc tréninky ve virtuální realitě napomohly libereckým mladíkům. "V lednu nás pak čeká oficiální představení na americké půdě na akci CES 2018, kam nás pořadatelé vybrali mezi top světové a začínající sport a fitness technologické projekty," uvedl Tetiva.