Následuje
SP Švýcarsko

Kam až klesne FIFA? Bude trvat léta, než znovu získá pověst, tvrdí Valcke

Belfast – Mezinárodní fotbalová federace FIFA ztrácí prestiž rychleji, než Lionel Messi dává góly. Po kontroverzích kolem zprávy o údajné korupci při přidělování světových šampionátů Rusku a Kataru se od federace odvrátili už dva klíčoví sponzoři.

FIFA
zdroj: ISIFA/EPA

"Zničit reputaci je jednoduché. Trvá to sekundu. Ale pak trvá léta, než svou pověst získáme zpět, a přesně to uděláme," prohlásil generální sekretář FIFA Jérome Valcke. "Asi bych neřekl, že image FIFA dosáhla dna, nicméně je na úrovni, pod kterou bychom opravdu nechtěli jít," dodal.

FIFA se stala terčem kritiky veřejnosti i vlastních členů kvůli vyšetřování možné korupce při volbě pořadatelů MS 2018 (Rusko) a 2022 (Katar). Mezi šéfy vyšetřovací a etické komise se rozhořel spor kvůli tomu, že právník Michael Garcia předložil své závěry ve zprávě o 430 stranách, avšak předseda etické komise Hans-Joachim Eckert poté zveřejnil "neúplné a nepřesné" konečné stanovisko jen na 42 stranách.

FIFA vs. FIFA

"Je to smutné, protože je to trochu FIFA versus FIFA. Je to smutné pro federaci, pro naši pověst, reputaci a image. Je to smutné pro komerční partnery a všechny, kdo podporují fotbal," řekl Valcke.

Korupční pachuť FIFA tématem Horizontu ČT24

Jenže samotný Valcke patří do tábora těch, kteří požadují, aby originál zprávy zůstal tajný. "Především kvůli 75 lidem, kteří vypovídali a byla jim slíbena anonymita," dodal generální sekretář FIFA a přiznal, že byl jedním ze svědků.

Místo Sony Samsung?

FIFA teď musí kromě vnitřní rozepře řešit i pošramocenou reputaci. Jednu ze svědkyň dokonce chrání americká FBI, podle které je za zmínku o korupci v reálném ohrožení života.

Od fotbalové federace se nyní odvracejí i někteří sponzoři. Končící smlouvy neprodlouží letecká společnost Emirates a nově ani japonský výrobce elektroniky Sony. Valcke však popřel, že by za koncem jejich spolupráce s FIFA byly kontroverze týkající se možné korupce. "To s tím na tisíc procent nemá nic společného. Vím, že fotbal je stále silný produkt a o ekonomickou budoucnost FIFA nemám obavy," uvedl.

Japonský gigant Sony spolupracoval s mezinárodní fotbalovou federací osm let. Do její kasy za tu dobu nalil v přepočtu přes šest miliard korun. O tom, že FIFA najde nové sponzory, není pochyb, už teď se například hlásí jihokorejský Samsung. Ale vysvětlovat fanouškům, proč dala přednost Kataru, kde je navíc pro fotbal až příliš velké vedro, nebo naopak Rusku místo fotbalového království Anglii, bude pro FIFA běh na delší trať.

Zdroj
ČT24, ČTK

Hlavní zprávy