Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Masters

Změní se opět Taxis? Po další tragédii při Velké pardubické možná přibude pružná bariéra

Diskuse po dalším úmrtí koně na Taxisově příkopu při Velké pardubické neutichají. Naopak. Ve hře je i další úprava nejtěžšího skoku. Zvažuje ji pořadatel slavného závodu Dostihový spolek. Před překážku, kde letos padlo sedm koní, zřejmě postaví bariéru, která účastníky dostihu s předstihem upozorní. Expertní skupina se shodla na tom, že tragédie nebyla způsobena parametry překážky.

Čtvrtá překážka Velké pardubické budí respekt. Pro Stuka se stal letos Taxis osudným skokem. A ihned se obnovila debata, zda Taxis v trase závodu vůbec zachovat, anebo ho alespoň znovu upravit.

"Parametry Taxisova příkopu neměly v letošním roce vliv na to, co se událo. Hlavním důvodem byl především lidský faktor," zdůraznil ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller. Poradní tým expertů byl k návrhu na úpravu na středečním jednání zdrženlivý.

Devítiletý ryzák Stuke před překážkou nečekaně zahnul a následoval hromadný pád dalších koní. I přesto organizátor zvažuje, že před Taxis postaví bílou bariéru. "Cca 40 metrů, to znamená od pravé strany od kopule až na konec živého plotu. Kůň se odrazí na správném místě, odskokový prvek ho zvedne do výšky a kůň lépe přeskočí překážku," popsal správce dráhy Václav Žižka.

Instalace nového prvku si vyžádá rekonstrukci příkopu: posun doskoku blíž k živému plotu. Zranění koně má zabránit pružnost bariéry. "Všechny překážky mají ten odskokový prvek. Jenom Taxis ne," doplnil Žižka.

"Jsem přesvědčený, že by to pomoci mělo. Překážka pro ně bude lépe čitelná a bude viditelná," uvedl žokej a trenér Jaroslav Myška.

Naposledy upravili pořadatelé Taxisův příkop v létě 2021. Nejhlubší místo posunuli směrem k živému plotu a podstatně zmírnili sklon zadní hrany.

Před závodem má pomoci zkušená autorita

Jak Taxis úspěšně zdolat, má nově s jezdci probírat před startem autorita, jakýsi dirigent či režisér. "Doporučí všem účastníkům, jakým způsobem by měli najíždět na Taxisův příkop. Myslím si, že by to zcela určitě mohl a měl být Josef Váňa," prohlásil Müller.

"Pobavit se s kluky, kteří budou startovat ve Velké pardubické, jak ten Taxis najet nejlépe, to asi nebude žádný problém. Já jsem ho skákal třicetkrát a jen jednou jsem spadl," reagoval Váňa.

Co si myslí zkušení žokejové?

Josef Bartoš: "Doskok už je bezpečný a Taxis má parametry úplně klasické jako všechny živé ploty v Pardubicích."

Marek Stromský: "Udělalo se maximum pro to, aby byl Taxis bezpečný. Tím, že se zasypala díra, má kůň čas, i když dřív odskočí. Když nedoletí, je to mělké a kůň se z toho dostane."

Naopak zrušit Taxis žádá petice, kterou od roku 2020 podepsalo skoro 13 tisíc lidí. Tehdy na Taxisu skončil kůň Sotovento.

"Podle nás je Taxisův příkop extrémně nebezpečná překážka a jde na ní při každém závodě o život koně, a dokonce i jezdce," řekl iniciátor petice Jiří Anderle z Demokratické strany zelených – Za práva zvířat.

Ke zvažované úpravě může dojít nejdřív příští léto před 134. ročníkem Velké pardubické.

Taxisův příkop patří mezi nejtěžší překážky na světě. První známý kůň, který na něm zahynul, byl v roce 1927 Doyen. Podle dostupných zdrojů zemřelo na Taxisu 26 koní. Přesná statistika za celou dobu existence závodu však chybí.

Verdikt expertní skupiny: Na vině nebyly parametry překážky

Smrtelný úraz nebyl způsobený parametry překážky. Shodla se na tom dvacetičlenná expertní skupina, která analyzovala 133. ročník dostihu. "Schůzky se účastnilo téměř 20 členů poradního orgánu a jednoznačně se shodli na skutečnosti, že hromadný pád na Taxisově příkopu a fatální úraz způsobený kontaktem s jiným koněm nebyl způsoben parametry překážky, ale shodou několika nešťastných událostí a vlivem lidského faktoru. Nájezdová rychlost na překážku byla nejnižší od roku 2003, pole koní zaváděl debutant na startovní listině a jezdci nevyužili celé šíře živého plotu," uvedl spolek.

Expertní skupina se snažila zjistit, co neštěstí předcházelo. Stuke s žokejem Benoitem Claudicem před překážkou nečekaně zahnul a skákal ji šikmo. Následoval hromadný pád dalších koní. Experti proto doporučili, aby závodiště zřídilo funkci arbitra, který se bude v den Velké pardubické věnovat odborné instruktáži jezdců, kteří nemají s pardubickým závodištěm dostatečné zkušenosti nebo přijíždějí ze zahraničí.

Zdroj
ČT24

Hlavní zprávy

Nejčtenější články