Van den Driesscheová po aféře s motorkem v kole ukončila kariéru
Brusel - Mladá belgická cyklistka Femke van den Driesscheová, u níž na konci ledna během mistrovství světa v cyklokrosu odhalila Mezinárodní cyklistická unie (UCI) motorek v kole, ukončila kariéru. Upřednostnila tento krok před možností obhajovat se proti nařčení z mechanického dopingu, neboť to by podle jejího dnešního prohlášení bylo příliš finančně nákladné.
Devatenáctiletá mistryně Evropy z loňska v kategorii žen do 23 let se měla v tomto týdnu hájit během slyšení před disciplinární komisí UCI. V sobotu 30. ledna při závodě stejné kategorie na MS v Heusden-Zolderu byl v rámu jednoho z kol, jež měla ve svém depu, objeven motorový pohon. Sama závodnice se po propuknutí sledované kauzy bránila, že inkriminované kolo nebylo její a na závodišti se ocitlo omylem. Jako majitel se k němu poté přihlásil bývalý jezdec Nico Van Muylder, jenž patří k rodinným přátelům.
UCI se zdála být zcela neoblomná. A Belgičanka se rozhodla další vysvětlování a boj proti obviněním z podvodu vzdát. "Po konzultaci se svými právníky a rodinou jsem se rozhodla nepokračovat ve své obhajobě při slyšení v Aigle a místo toho skončit s cyklokrosem," prohlásila Van den Driesscheová.
Vyslovila také obavu, že veřejnost má beztak v její kauze jasno, aniž by již vyřkla konečný ortel samotná UCI. "Náklady na jednání ve Švýcarsku by pro mě byly příliš vysoké. A zproštění viny je navíc nemožné - to kolo bylo v mém depu," konstatovala Van den Driesscheová, jež zároveň požádala veřejnost, aby respektovala její přání žít dále v klidu svůj život.
Podle pravidel pro tento případ prohřešku čelí Belgičanka hrozbě zákazu činnosti po dobu minimálně šesti měsíců a pokuty v rozsahu 20 až 100 tisíc švýcarských franků. O možnosti uložení motorového pohonu uvnitř rámu se ve světě cyklistiky v minulosti již několikrát spekulovalo, a to i u velkých jmen, jako je například Fabian Cancellara. Až mladou Belgičanku však UCI, která mechanickému dopingu vyhlásila tvrdý boj, přistihla. "Technologický podvod je neakceptovatelný," zdůraznil již dříve šéf UCI Brian Cookson.