Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Branky, body, vteřiny

20. etapa: "Poslední" čtyři kopce v okolí Nice

Azurové pobřeží si mnozí spojí hlavně s plážemi, luxusními hotely a kasiny. Pro Tour de France jsou ale důležitější kopce. A hned čtyři jsou na programu v předposlední etapě letošního ročníku. Přímý přenos 20. etapy Tour de France sledujte od 13:45 na ČT sport a ČT sport Plus, spolu s Tomášem Jílkem komentují Petr Benčík a Lubor Tesař.

Profil 20. etapy Tour de France 2024
zdroj: letour.fr

Když byla Tour de France v Nice před čtyřmi lety, potloukla se první den většina pelotonu na kluzkých silnicích, Miguel Ángel López narazil ve smyku do značky a dres lídra na sebe nasoukal Alexander Kristoff. Druhý den, kdy se jelo přes kopce Colmiane a Turini, triumfoval Julian Alaphilippe a znovu pobláznil celou Francii žlutým snem.

Ani jedno se letos nestane, ale stoupání známá i fanouškům Rallye Monte Carlo jsou zpět na programu a spolu s nimi i vrcholy Braus a Couillole. Posledně jmenovaný kopec, jehož patnáct kilometrů se zvedá průměrným tempem sedmi procent, bude také vůbec závěrečným horským finišem letošní Tour.

Na programu jich bylo spoustu: Pla d'Adet, Plateau de Beille, předchozí Isola 2000. Na Couillole to už bude souboj unavených – po třech týdnech závodění všichni takříkajíc melou z posledního. Letošní ročník je v tomto neúprosný: ASO připravila jeden z nejtěžších závěrečných programů, který navíc ještě "potvrdí" finální časovka. A v ní další dva kopce. 

Nice je ale ještě více než pro cyklistiku známá pro svou motoristickou minulost. Kromě vytrvalecké rallye spojující pobřeží moře s Paříží se v centru města konala také Nice Grand Prix. Závodníci vystartovali na Promenade des Anglais nedaleko zahrad Alberta I., vykroužili ostrou obrátku před impozantním hotelem Negresco, který na začátku minulého století nechal postavit rumunský imigrant Henri Negresco, a vrátili se znovu na promenádu.

Tento okruh měřil tři a čtvrt kilometru a piloti jej ve svých vozech značek jako Bugatti, Maserati, Mercedes nebo Alfa Romeo absolvovali stokrát. Když se dnes podíváme do výsledkových listin závodu, najdeme v ní na prvních pozicích jména slavných italských pilotů Tazia Nuvolariho a Achilla Varziho. V tu dobu nebylo mnoho větších hvězd motoristického sportu.

Nice ale bývalo motoristickým městem ještě dávno předtím: již v roce 1902 tu na anglické promenádě padl rychlostní rekord, když francouzský konstruktér parních automobilů Léon Serpollet překonal za volantem svého stroje podivuhodně nazvaného Oeuf de Pacques (Velikonoční vajíčko) jako první hranici 120 kilometrů v hodině. 

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články