Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Evropská a Konferenční liga UEFA

Hádky o kombinézy. Jak si turbulátory na ramenou jezdců Sky stojí vzhledem k pravidlům?

Lutych – Tour de France žije problémem, který je známý spíše konstruktérům letadel a rychlých sportovních automobilů. Závodníci Teamu Sky se na letošní Tour objevují v kombinézách, které mají na pažích a ramenou připevněny tzv. turbulátory, tedy malé kousky hmoty zlepšující aerodynamiku. Objevují se hlasy, že tato konstrukční inovace není tak úplně podle pravidel.

Geraint Thomas v nové kombinéze Teamu Sky
zdroj: ČTK/BELGA autor: DIRK WAEM

Závodníci Teamu Sky se v posledním roce dostávali do médií především díky různým aférám – ať už kvůli tajemnému balíčku, obviněním ze sexismu nebo užívání tramadolu. Britský tým si ovšem zakládá také na svém inovativním přístupu k novým technologiím, v minulosti tak jako první přišel s luxusním autobusem a dalšími vymoženostmi. Team Sky se díky nim dostává před svou konkurenci, která na podobné výdobytky nepřijde nebo si je nemůže dovolit.

Po úvodní časovce letošní Tour de France se objevují zprávy o dalším technickém pokroku, díky němuž mají mít závodníci v bílých dresech (Sky na Tour jede ve speciální edici namísto své klasické černé) zřetelnou výhodu. Jedná se o tzv. turbulátory, tedy kousíčky hmoty připevněné k dresům cyklistů. Právě tyto malé části závodnické kombinézy rozráží vzduch, jenž pak lépe obtéká kolem jezdců. Nedochází díky nim totiž k tzv. separační bublině, která má brzdící efekt.

Jezdci britské stáje mají turbulátory upevněné ve svých nových kombinézách značky Castelli (s kritizovanou úpravou experimentovali již na Giro d'Italia a Critériu du Dauphiné), a to na ramenou a pažích. Právě jejich výsledky – z osmi nejrychlejších v úvodní časovce hned polovina cyklistů nosí dresy Teamu Sky – napadl o víkendu kouč francouzského týmu FDJ Fred Grappe. Podle něj jde o výhodu jdoucí proti současným pravidlům.

Je nám líto, video expirovalo.
Sestřih 1. etapy Tour de France 2017

Přípustná nebo zakázaná úprava aerodynamiky?

Grappe popisuje efekt, který nové kombinézy mají. "Turbulátory jsme zkoušeli před třemi lety ve větrném tunelu a jejich dopady byly opravdu výrazné. V zimě jsme v našem týmu také udělali některé změny, co se týče aerodynamiky, ale v žádném případě jsme nepomysleli na turbulátory – v pravidlech je totiž jasně napsáno, že je nepřípustné přidávat konstrukční prvky upravující aerodynamiku," říká Grappe, podle kterého mohli mít jezdci Sky v úvodní časovce výhodu až kolem dvaceti vteřin.

V Grappem zmiňovaném pravidle se skutečně píše o tom, že jsou zakázány prvky oblečení, které nejsou "nezbytně nutné a měly by redukovat odpor vzduchu". Ředitel jury na letošní Tour Philip Marien uvedl, že on a jeho kolegové po časovce prověřili kombinézy britského týmu. Prohřešek proti pravidlům ale nenalezli. "Turbulátory jsou upevněné přímo v materiálu, ze kterého jsou jejich kombinézy, takže se o porušení pravidel nejedná. Rozumím rozhořčení ostatních týmů, ale v tuhle chvíli to zakázat nemůžeme," říká Marien.

Proti tomu, že by jeho tým porušoval pravidla, se ohradil sportovní ředitel Sky Nicolas Portal. "Všechno nám bylo schváleno," kontruje poznámkám trenéra z konkurenčního FDJ. "Snažíme se neustále nacházet vylepšení, v čemž rozhodně nejsme sami. A tohle je podle pravidel. Každý je zná a měl by se jimi řídit. Jsou to malé detaily, které rozhodují," připomněl notoricky známou strategii Teamu Sky mluvící o malých vylepšeních (marginal gains).

Kombinéza Naira Quintany v úvodní časovce Tour de France
zdroj: ČTK/DPA autor: Bernd Thissen

Dají se z kombinézy oddělat?

Otázkou je, jak se bude k pravidlům přistupovat v druhé časovce závodu, která je na programu 22. července v Marseille. Jury závodu už připustila, že pokud bude umožněna změna pravidel, vezme to v úvahu. Trenérovi FDJ Grappemu to ale nestačí. "Měli by se řídit pravidly a vyžadovat jejich dodržování. Jestli tomu tak nebude, uděláme v Marseille také změny. Pokud to může dělat Sky, dáme závodníkům do kombinéz různé podložky a řekneme, že je to součást oblečení. Pojedou pak opravdu výrazně rychleji," dodává Grappe.

Jádrem problému tak zůstává, zda jsou turbulátory připevněné na kombinézách závodníků Sky (nutno připomenout, že v podobných kombinézách jeli na Giru i jezdci Movistaru – nejde tedy o záležitost pouze Teamu Sky) nedílnou součástí cyklistického oděvu, nebo jen prvkem, který je možné od kombinézy oddělit. "Neporušujeme pravidla, protože ony nejsou na kombinézy přidány, jsou jejich součástí – a to je rozdíl," poukazuje Portal.

Míč je tedy na straně tvůrců pravidel, Mezinárodní cyklistické unie (UCI). Než peloton dorazí do Marseille, aby v okolí Stade Vélodrome vybojoval druhou časovkářskou bitvu letošního ročníku, může už v cyklistických regulích stát něco jiného. Do té doby ale používají jezdci Sky (a možná Movistar a potenciálně také další stáje) materiál sice kontrovezní, nicméně povolený od jury letošní Tour de France.

Zdroj
ČT sport, cyclingnews.com, inrng.com

Hlavní zprávy

Nejčtenější články