Kdo může za incident ze závěru čtrnácté etapy Tour de France? Řidiči motorek, které se dostaly do cesty Tadeji Pogačarovi pod vrcholem Col de Joux Plane? Bývalý cyklista Petr Vakoč vidí příčiny "zácpy" někde jinde. Podle něj v závěru stoupání měly být umístěné bariéry. S tím souhlasí i belgická hvězda Thomas de Gendt.
Chyba motorek? Spíše organizátora, že nerozmístil bariéry, hodnotí Vakoč
Když v posledních několika stovkách metrů stoupání Joux Plane znovu nastoupil Tadej Pogačar, najednou neměl kam jet. Před ním se ocitly dva motocykly, jeden náležící k francouzské televizi a druhý k fotografovi sportovního deníku L'Équipe. Slovinec, který doufal, že se mu podaří setřást Jonase Vingegaarda a na vrcholu získá bonifikaci, musel zabrzdit.
Nástup se nekonal, naopak Vingegaard se v závěru překvapivě kolem Slovince ještě prosmýkl, a tak to byl nakonec on, kdo si připsal sekundy k dobru. V případě současného těsného souboje, kde oba rivaly po čtrnácti etapách dělí pouhých deset vteřin, je každá, byť sebemenší výhoda, vítaná. Pogačar si toho po etapě byl vědom.
"Je to trochu promarněná příležitost," připustil v cíli v Morzine. "Začal jsem sprintovat, ale k ničemu to nevedlo. To je samozřejmě škoda. Nemyslím si ale, že právě tohle rozhodne letošní Tour. Cítil jsem to v nohách a nemohl jsem pak spurtovat o prémii, i když upřímně, taky jsem to sám trochu zpackal," dodal na adresu vrcholového dění na stoupání Joux Plane.
Měly tam být zábrany
Posádky obou motorek byly potrestány pokutou 500 švýcarských franků a nemohou se zúčastnit nedělní etapy. To ale pro slovinského vítěze z let 2020 a 2021 může být jen slabou náplastí. Po etapě se začalo debatovat, zda není doprovodu na Tour příliš. Nynější události mohly někomu připomenout Tour 2016, kdy po střetu s motorkou musel běžet Chris Froome.
Dvojnásobný účastník žlutého závodu Petr Vakoč si však nemyslí, že by problém byl přímo v počtu motorek. Jako zásadní příčinu "zácpy" na Joux Plane vidí to, že organizátoři v závěru nenainstalovali bariéry, které běžně vidíme v prostoru cíle. Fanoušci tak mohli být až těsně u závodníků – zároveň však výrazně zmenšili prostor, kam mohly motorky uhnout.
"Byl to stejný problém jako tehdy s Froomem. V rozhodujícím momentu tam nebyly bariéry a diváci byli moc blízko u trati. Na jednu stranu tvoří úžasnou atmosféru a je skvělý pocit jet, když před vámi uskakují na poslední chvíli. Na druhou stranu se tam ale občas motorky zaseknou," vysvětluje Vakoč v novém díle Velo fokus podcastu.
"Nemají třeba dostatečný náskok a neustále to je na hraně. Často závodník musí jen věřit, že mu divák na poslední chvíli uskočí. Před sedmi lety byla ta etapa zkrácená a finiš byl uprostřed kopce, kde se dalo pochopit, že tam bariéry nejsou. Teď to zase bylo dané tím, že cíl byl až pod kopcem," pokračuje druhý muž červnového závodu Unbound Gravel.
"Myslím si, že je to trochu chyba. I když to diváky dá trochu dál od tratě, tak by alespoň posledních 500 metrů nebo kilometr bylo dobré udělat takhle, aby byl volný průjezd," dodává český cyklista, který se v posledních měsících zúčastňuje gravelových a bikových závodů. Za měsíc pak Vakoče čeká slavný závod v americkém Coloradu, tedy Leadville 100.
Problému s motorkami se na Twitteru věnoval také prezident organizace CPA (jakýchsi cyklistických odborů) a bývalý profesionální závodník Adam Hansen. "Motocykly vždycky ovlivňovaly to, jak probíhá závod. Dnes ukradly vteřiny," napsal a přidal také, že jej osobně překvapilo, že na vrchařské prémii s možností bonifikace nebyly žádné bariéry.
"Když motorka zablokuje závodníka, tak evidentně ovlivnila závod," dodal s tím, že incident chce využít k tomu, aby prosadil změnu v organizaci závodu. A kritický byl také Thomas de Gendt, vítěz dvou francouzských etap. "Když chcete dát bonusové vteřin na vrcholu kopce, tak tam alespoň umístěte zábrany a ujistěte se, že tam nezůstanou žádné motorky," napsal.
"Ale hádám, že jednodušší řešení je natočit každý rok video s tím, jak fanoušci mají respektovat jezdce a přesunout všechnu odpovědnost na ně. ASO (organizace pořádající Tour, pozn. red.), máte na starost největší závod na světě. Tak se postarejte o to, že půjdete příkladem v tom, jak ho uspořádat," nebral si slavný Belgičan servítky.
Tour de France v každém případě pokračuje dál. Tadej Pogačar bude, doufejme, že bez motorek ve své těsné blízkosti, znovu útočit v patnácté etapě závodu. Její přímý přenos sledujte od 13:50 na ČT sport a ČT sport Plus, spolu s Tomášem Jílkem komentují Tomáš Konečný a Petr Benčík.