Původně se startem na Tour de France nepočítal, i kvůli zranění týmových kolegů ale nakonec Starou dámu potřetí v kariéře pojede. A cíl Zdeňka Štybara? Pomoci Julianu Alaphilippovi a zaútočit na etapový triumf. Jeden už získal před pěti lety v Le Havre.
Chtěl bych si to po letech zopakovat, sní Štybar před Tour o etapovém tvítězství
Štybar startoval na "Staré dámě" v letech 2015 a 2017. Hned při premiérové účasti se také blýskl vítězstvím v etapě. Stejným způsobem zazářil v roce 2013 na Vueltě, kterou jel čtyřikrát. Startem na Giru d'Italia 2018 pak zkompletoval celou trojkorunu Grand Tours, takže s nejnáročnějšími závody má poměrně bohaté zkušenosti.
"Je to vždy o velké bolesti. První týden je člověk natěšený, pak už po tom týdnu moc ne. Po čtrnácti dnech už toho máte plné zuby a těšíte se do Paříže. Tour je nepřebernou paletou emocí, ale převažují ty pozitivní. Po dojezdu si člověk říká, že už nikdy víc. Ale pak za týden už to vnímám tak, že to bylo krásné a chci jet znovu," řekl Štybar.
Do sestavy mu dopomohlo vedle jiného odložení 107. ročníku závodu kvůli pandemii koronaviru o dva měsíce. Čtyřiatřicetiletý závodník se ale cítí připravený, přestože původně v sezoně cílil na jiné její vrcholy. Lídrem jeho týmu bude Julian Alaphilippe, jenž jel loni dlouho ve žlutém trikotu vedoucího závodníka a nakonec byl pátý, ale uspět touží i Štybar.
"Budu se snažit pomoci Julianovi, aby vyhrál zase nějaké další etapy. Nepočítal jsem s účastí, ale nakonec by těch rolí v týmu mohlo být hodně. A co se týká osobních ambicí - když jedete na kterýkoliv etapák, šance vyhrát některou z etap je vždy. Určitě se budu chtít pokusit vyhrát a zopakovat si to zase po letech," zasnil se Štybar.
Roli sehrála i vážná zranění kolegů, která ovlivnila dění v celém týmu. "Musí se ledacos přeorganizovat. Ztratili jsme Remca Evenepoela, Fabia Jakobsena, Mattia Cattaneo má zlomený obratel, Yves Lampaert klíční kost... Přišli jsme o čtyři kluky, pro ty další je to teď o dost náročnější, protože ten program musíme obsadit," řekl Štybar.
Pelotonem mimořádně otřásl hlavně Jakobsenův karambol při finiši v jedné z etap závodu Kolem Polska před třemi týdny. Pádů se ale v poslední době sešlo více. "Snad je to jen shoda okolností. V těchto rychlostech ve spurtu to ale každopádně nemůže dopadnout dobře," připustil Štybar. Z Jakobsenova pádu byl hodně špatný.
"Můžeme mluvit o obrovském štěstí. Když jsem viděl ten jeho pád... Moc jsem nevěřil, že přežije. To samé s Remcem. Viděl jsem to kolo u zídky a poznal, že je jeho. My jsme se akorát přesouvali mezi závody. Atmosféra byla hodně špatná. Když během deseti dnů skoro ztratíte dva kamarády, nemáte dobrý pocit," uvedl.
"Rezerva na zlepšení je pořád. Minulý týden Kolem Valonska byly bariéry v druhé etapě klasické, až na posledních 150 metrech bez nohou. Stávají se i další věci, musí se na tom pořád pracovat. Z druhé strany to třeba ve Valonsku organizátoři neměli snadné. Některé úseky byly spíše na horské kolo a pak se omlouvali s tím, že museli měnit trasu. Je třeba to tak brát, ale současně myslet na bezpečnost a její zlepšení," říká.
Koronavirová krize se dotkla vedle organizátorů i všech ostatních. "Je to zvláštní. Když jsme dojížděli do Sieny a nebyli tam diváci, bylo to smutné, spíš jako když si jdu projet trasu den předem. Smutná atmosféra, i když jsme samozřejmě rádi, že můžeme závodit," podotkl Štybar.
"Zkrátila se nám sezona a je takhle nabouchaná. Nikdo neví, jak to bude v jejím zbytku vypadat. Chce to brát tak, že každý závod může být poslední, což není úplně jednoduché. Musíte být připravení od začátku do konce, nemůžete někde zvolnit a musíte na sobě hodně pracovat, aby ta forma vydržela co nejdéle," doplnil Štybar.
Svůj program musel měnit už několikrát. "A ještě to asi není úplně u konce. Změny přichází příjemné i nepříjemné. I příprava byla úplně jiná než klasická. Normálně člověk ví, na jaký vrchol se má chystat. Ale teď jsme dlouho nezávodili, bylo to náročné psychicky. Neměl jsem dovolenou, žádný odpočinek. Takže má příprava trvá od konce října a alespoň do konce října musím vydržet, což je fakt náročné," přiznal Štybar.
Všechny tyto okolnosti by se mohly promítnout i do stylu závodění na Tour. "Může být otevřenější. Všichni viděli, jak silný je tým Jumbo-Visma na Dauphiné. Pojedou stejným stylem i Tour. Třetí týden možná bude hlavně o tom, kdo má jakou rezervu, jestli se forma zlepšovala v průběhu závodu nebo jestli někdo přijel vyladěný jen na první týden. Pak mu bude docházet. Ten třetí týden bude každopádně hodně zajímavý," předpověděl Štybar.