Šetří zdraví i čas a pojme na 350 párů lyží. Český biatlon představil svůj kamion
Český biatlon udělal další významný krok kupředu, aby se dotáhl k těm nejlepším světovým týmům. Tentokráte co se technického zázemí týče. Biatlonisté už mají svůj kamion, který je bude doprovázet v nadcházející sezoně. Auto ujede v rámci Světového poháru na 15 tisíc kilometrů.
"Kamionem doháníme infrastrukturální dluh, který svaz měl. Byla by to pro nás pravděpodobně věc zbytná, ale konkurence jde obrovskou rychlostí dopředu," prohlásil šéf českého biatlonu Jiří Hamza. "V roce 2014 jsme vykřesali z minimálních podmínek maximum, teď se snažíme podmínky doběhnout," dodal.
"Neznamená to ale, že čím hromadíme více materiálních výhod, tím budeme lepší," upozornil Hamza jedním dechem.
Ondřej Rybář:
"Ukazuje to i to, že patříme také k těm lepším biatlonovým národům. Jsme na to patřičně hrdí, když máte na návěsu podobizny sportovců, kteří něco během své biatlonové kariéry dokázali. Myslím si, že se nemáme za co stydět, ale zase si nechceme hrát na něco, co nejsme."
To, že není nový kamion garancí lepších výsledků, zdůraznil i šéftrenér Ondřej Rybář. "Co závodníci natrénují, musejí prodat. Ale tahle věc by měla hlavně ušetřit práci servismanům," řekl.
Menší zdravotní zatížení a více času na kvalitní přípravu lyží. "Tušil jsem, že to bude dobré, ale ono je to výborné. U mazacích stolů máme instalované výkonné odsávání, které odvádí všechny zdraví škodlivé výpary z vosků, prášků a dalších chemikálií," uvedl Tomáš Žídek, který je druhou sezonu šéfem servisu.
"A druhá věc je, že nám to ušetří spousty času. Můžeme připravit lyže na jednom svěťáku, přejedeme a už můžeme testovat," dodal.
Návěs stál 4,6 milionu korun a postavila ho na zakázku tuzemská firma Panav. Tahač bude provozovat nový partner českého biatlonu DB Schenker.
Stále skromně
Český tým má tak od nadcházejícího Světového poháru, který startuje už 26. listopadu ve švédském Östersundu, stejný komfort jako například Němci, Norové, Rusové nebo od minulého ročníku Rakušané.
"Smějící se sportovci na polepech vyjadřují atmosféru, která kolem českého biatlonu je. Na to můžeme být hrdí nejvíc," vyzdvihl Rybář. "Doufám ale, že zůstaneme skromným svazem s dobrými výsledky," připojil.
Široký i širší
Výhodou je, že se půdorys návěsu, který se může pohybovat s hmotností až 25 tun a pojme na 350 párů lyží, dá pomocí hydrauliky rozšířit z běžných dvou a půl metru na více než čtyři metry.
Uvnitř mají servismani k dispozici dva oddělené prostory. V jednom jsou umístěny kromě lyží čtyři posty pro jejich mazání se speciálními žehličkami s odsáváním a dalšími nutnými proprietami. V druhé části je pak umístěn stroj na broušení lyží, kde se dají dělat vlastní struktury, s vlastním chlazením a nádrží na 100 litrů vody. Nechybějí ani pohovka v národních barvách a sušáky na boty a oblečení.
Nechybějí ani drobné, nicméně potřebné vychytávky. V návěsu je topení zajištěno výkonnými zářiči, které dokážou ohřát teplotu vzduchu z mínus dvaceti na plus dvacet za necelé dvě hodiny. "Když přijede návěs promrzlý z cesty, tak je potřeba ho relativně rychle zahřát, protože kluci jsou netrpěliví a hned chtějí pracovat," glosoval Rybář.
Do Švédska už ve čtvrtek
Na první cestu se kamion vyzdobený portréty Gabriely Koukalové, Ondřeje Moravce a dalších reprezentantů vydá ve čtvrtek 9. listopadu, kdy vyrazí do švédského Idre a poté do Östersundu na první díl Světového poháru.