Následuje
Olympijský magazín

Únik krevních testů z IAAF. Je tu obří dopingový skandál ve světové atletice?

Londýn/Berlín - Atletika čelí tři týdny před mistrovstvím světa v Pekingu zřejmě velkému dopingovému skandálu. Německá televizní stanice ARD a britský list Sunday Times informovaly o tom, že získaly přístup k 12 tisícům krevních testů od 5000 závodníků z databáze mezinárodní federace IAAF. Podle těchto médií z nich vyplývá, že třetina medailistů z olympijských her a mistrovství světa v letech 2001 až 2012 v bězích na 800 metrů a delších měla podezřelé výsledky. Žádný z nich však o medaili nepřišel.

Atletikou začíná cloumat velký dopingový skandál

Zástupci ARD a Sunday Times obdrželi záznamy od tajného informátora a nechali je prozkoumat australskými anti-dopingovými experty Robinem Parisottem a Michaelem Ashendenem. "Nikdy jsem neviděl tak znepokojivě abnormální krevní hodnoty. Vypadá to, že spousta atletů dopovala a beztrestně," řekl Parisotto.

  • Podle reportáže ARD mělo podezřelé výsledky testů 146 medailistů, včetně držitelů 55 zlatých medailí ze středních a dlouhých tratí.

Předseda IAAF Lamine Diack se na zasedání Mezinárodního olympijského výboru v Kuala Lumpuru odmítl vyjádřit s tím, že nemá potřebné informace. Podle generálního sekretáře Essara Gabriela federace čeká na překlad reportáže ARD, která byla odvysílána v sobotu večer.

Anti-dopingový expert Michael Ashenden: "Krevní testy ukázaly natolik nebezpečné hodnoty, že atleti a atletky, kterých se týkaly, byly v jasném ohrožení života."

Ve svém vyjádření pro pořad ARD a Sunday Times vedení IAAF hájilo svůj antidopingový systém. "Jakýkoliv jiný přístup, zejména využívání údajů shromážděných během delší doby pro různé účely, s různými cíli a pomocí odlišných metod analýzy, není nic jiného než spekulace," uvedla federace v prohlášení.

Informacemi se hodlá zabývat Světová antidopingová agentura

"Jsou to divoká a obšírná obvinění a naše komise je co nejrychleji prověří," řekl šéf WADA Craig Reedie. "Překvapuje mě, kolik z IAAF uniká informací, a jsem si jistý, že se budou pídit po tom zdroji," uvedl.

Už loni v prosinci ARD poukázala na údajný systematický doping atletů v Rusku a Keni, který pak začaly IAAF a WADA prověřovat. V tomto dokumentu (viz výše uvedené video) se např. olympijská vítězka v běhu na 800 metrů Maria Savinovová přiznala k užití steroidů. Šéf ruských atletů Valentin Balachničev označil tehdy obvinění za snůšku lží.

Co dále nový investigativní dokument ARD odhalil?

Zdroj
ČTK, The Sunday Times, ARD, ČT sport

Hlavní zprávy