Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Branky, body, vteřiny

OBRAZEM: Rossi je nejžádanější, naopak Stoner nejkyselejší

Brno - Rok se schází s rokem a na Masarykově okruhu u Brna se už zítra budou rozdávat body v rámci jedenáctého podniku mistrovství světa silničních motocyklů. Nahlédněme rychle pod pokličku atmosféry, která v uplynulých hodinách panovala v zázemí naší domácí Velké ceny.

Nejrušněji, z hlediska logistiky, bývá na okruhu ve čtvrtek. Naopak pátek a volné tréninky jsou podle brněnských organizátorů procházkou růžovým sadem. I sami závodníci bývají ještě usměvaví a vstřícní. Většinou. Vždyť místa na startovním roštu se rozdávají až v sobotu odpoledne během kvalifikací a nekompromisní jízda o body spadá na neděli.

I když výjimky potvrzují pravidlo. Mezi houfem šťastnějších (a movitějších) majitelů vstupenek do paddocku – s fotoaparáty, plakáty a propiskami v ruce – tak jen netečně a se sklopenou hlavou k zemi probíhá do boxů maličký Španěl Dany Pedrosa. Trochu nezvykle i Američan Ben Spies, jehož ale u zklamaných fanoušků obratem omlouvá manažerka s odůvodněním, že ho bolí ruka, se kterou musel do nemocnice na vyšetření, a jako "odškodné" rozdává arch reklamních samolepek.

Nevšímavý ke svému okolí je i Casey Stoner. Australan, jenž poslední dobou u soupeřů i u veřejnosti nemá právě nejlepší jméno. Jezdecké kvality jsou nepopiratelné, horší je to s jistou formou arogance. A obhájce titulu Jorge Lorenzo? Ten aspoň zlehka kyne rukou na pozdrav. Naopak ti, co v celkové klasifikaci nefigurují na předních pozicích a až na výjimky neusilují ani o dílčí stupně vítězů, jsou vstřícnější.

Zejména Američan Colin Edwards a italský veterán Loris Capirossi, jehož ale notně zaskočil dotaz jednoho z novinářů. Opravdu jste o ducati stáje Pramac Racing prohlásil, že je absolutně nejhorší motorkou, na níž jste se během dvaadvacetileté kariéry v mistrovství světa usadil? Ital vykulil oči a rozpačitě zamručel na souhlas až poté, co se žurnalista poopravil a zeptal se méně ostře, zda je tedy tou, na níž si to poslední sezony nejméně užívá.

Autogram za trpělivost, karavan za majlant

Zatímco mechanici hledají ideální nastavení motocyklu a jezdci se následně honí za co nejlepším časem, diváci dychtí po něčem jiném. Po neobvyklém zážitku. Kolikrát alespoň po letmém pohledu na některého z oblíbenců. Trpělivostí se ale museli obrnit ti, co toužili zahlédnout našeho Karla Abrahama, jemuž se po nepovedeném pátečním tréninku nechtělo vylézt z boxů dobrou hodinu.

A ještě o třicet minut déle čekali ti nejvytrvalejší na stále nejobletovanější postavu šampionátu, Valentina Rossiho. Odměnou jim kromě podpisů a hrstky společných fotografií byl i uvolněný úsměv na Rossiho tváři. Trochu nečekaný, s ohledem na zpackanou sezonu po přestupu ke značce Ducati. Anebo při vzpomínce na období, kdy řešil osobní problémy s nesplacenými daněmi a před fanoušky, i těmi na Masarykově okruhu, se v podstatě schovával. V boxech, v kamionu nebo v karavanu.

A propos. Karavany. Na konci paddocku, v těsném sousedství zatáčky nesoucí jméno Františka Šťastného, je jich zaparkováno na několik desítek. Rozdílných velikostí, rozmanitého luxusu. Ty nejmodernější a samozřejmě i nejdražší připomínají milionářské vily na kolečkách. A jsou i na prodej! Fin Jukka Kallio, doprovázející bratra Miku, jenž se účastní seriálu MS v kategorii Moto2, nabízí k prodeji už zvenčí úchvatný model, uvnitř vykládaný dřevem. Je v něm ložnice s širokou postelí, kuchyně s podlahou osazenou dlaždicemi a myčkou nádobí, obývák s koženou sedací soupravou, třemi televizory, dvěma dvd přehrávači a satelitním příjmem čítajícím stovky programů. A to vše za 180 tisíc eur, čili zhruba za čtyři a půl milionu korun. Pozor, plus DPH! Kdo má zájem?

Nejistota nejnavštěvovanějšího závodu

Rychlé motocykly, vůně benzínu a nadšení diváků, zejména na přírodních tribunách kolem Masarykova okruhu? To k sobě patří. Podle aktuálních předpovědí by se vrchol letošního programu mohl obejít bez dešťových přeháněk. Podle jiných, méně optimistických prognóz by to ale mohlo být naposledy. Nepodaří-li se organizátorům zajistit státní podporu, zejména při úhradě tzv. zalistovacího poplatku ve výši 70 milionů korun, hrozí, že další Velká cena České republiky silničních motocyklů se na automotodromu u Brna neuskuteční. A to by byla nejen sportovní škoda.

Vždyť loňský ročník je v ročence seriálu MotoGP označen s 238 210 diváky (148 120 jen za neděli) za nejlépe navštívený v sezoně 2010! Pouze ve španělském Jerezu dorazilo na samotný závod rovněž přes sto tisíc lidí (122 048). Běžné návštěvy v ostatních lokalitách se ale v neděli pohybovaly jen mezi 40 až 80 tisíci diváky, a noční, mediálně oslavovanou show v Kataru, shlédlo pouze sedm tisíc osobně přítomných zvědavců! Motocyklové soutěže pod hlavičkou mistrovství světa v kopcích a lesích nad Brnem mají zvuk a tradici, druhou největší po nizozemském Assenu. Snad tomu tak bude i dál...

Zdroj
ČT24

Hlavní zprávy

Nejčtenější články