Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Euroliga žen 2024/2025

Kalina pojede ještě v 70ti, říká autor příběhu o legendárním navigátorovi

Praha – Jak se vůbec Češi dostali na Rallye Dakar do Afriky a jak se zrodilo neodmyslitelné spojení Liazu a Tatry s věhlasnou soutěží. Nejen o tom vyprávěl motoristický publicista Dalibor Janek, autor knihy "Písek mezi zuby", která přináší příběh Josefa Kaliny. Ten letos v posádce kamionu Jaroslava Valtra vyjel na svůj 22. ročník v úctyhodných třiašedesáti letech.

Josef Kalina
zdroj: RallyLife.cz

"Jezdce na Dakaru a jejich úsilí obdivuji. Výkony techniky a ti, kdo ji ovládají v tak těžkých podmínkách a ještě v tak dlouhém časovém rozmezí. Smekám," ocenil odvážlivce bývalý automobilový jezdec, jenž se mezi písečné duny nikdy nevydal. Zpověď špičkového navigátora sepsal i proto, že se znají přes padesát let. "Hráli jsme spolu hokej, je to skvělý a příjemný člověk. Přiběhy mi vyprávěl na své chalupě, kam jsme jezdívali," přiblížil Janek. "Pepík (Kalina) je takový dědeček. Nezkazí žádnou legraci, pohladí po duši nebo zazpívá, a když má po ruce kytaru, tak je s ním fakt pohoda," potvrdil dakarský expert ČT Pavel Kubíček. 

Dlouhověkost Kaliny na Dakaru může laiky překvapit, ale zasvěcení ví, že přípravě na závod dával poslední dobou vše. "Omezil příjem piva, zhubnul a makal na sobě po celý rok. Bral to vážně. Ten pokoj nedá, "potrefení" Dakerem je u něj příliš silné. Dovedu si ho představit v posádce i v sedmdesáti," nepochyboval Janek. "Je to jeho život, pro Dakar se narodil a mám pocit, že věk v jeho případě je kategorie relativní," přikývl Kubíček.

Kamion Valtra v soutěži už není. To ale není jediné vypadnutí, které bedlivého pozorovatele zamrzelo. "Na letošním Dakaru mě mrzí i odpadnutí Sainze a Al Attíji, těšil jsem se, jak se budou mydlit. Peterhansel jede naprosto perfektně a bude to jeho, pokud se nestane něco mimořádného," okomentoval kategorii automobilů. V potencionální návrat Dakaru zpět do Afriky nevěří a kvituje ponechání vžitého názvu. "To bylo velmi chytré. Chilani, Argentinci ani Peruánci už ho nepustí," řekl.

Kalina s Valtrem letos tedy už nepokračuje. Ambice přes brzký konec a několikanásobné zklamání ale pořád má. "Jsem zklamaný a několikrát. V mém věku je každý závod vzácný. Za druhé jsem měl pocit, že nám to nesmírně jde a taky jsem na sobě zapracoval. Fyzicky jsem se cítil výborně. Na druhou stranu jsme se přesvědčili, že jsme schopní jet se špičkou. Výhled do budoucna tam je," zhodnotil své účinkování Kalina po návratu do republiky.

Jaroslav Valtr musel kvůli problémům s motorem odstoupit před pátou etapou. "Podvozek se nehnul. Skoky, rány a vysoké duny auto perfektně zvládalo. Motor byl ale na hranici své výkonnosti. Už dva roky tenhle problém s výběrem motoru odkládáme. Teď se tomu i díky předpisu o snížení objemu na třináct litrů nevyhneme," prozradil Kalina.

Sám sebe nazval fosilií, ale podle svých slov si stejné složení posádky i s mechanikem Jakubem Firstem pro další ročník představit dovede. "Kubu musím pochválit, oddřel si svoje a podle mě je Jarda pilot s velkou budoucností," chválil své kolegy Kalina a dodal: "Odhodlání i snaha zachovat stejné složení je."

Pochvaloval si i působení v Bonver Dakar Projectu. "Doma se nemusí mít všichni v lásce, ale když přijedou Češi do pouště, drží už tradičně při sobě. Do našeho odjezdu vše fungovalo a až se to sladí manažersky, bude to ještě lepší český tým," uzavřel Kalina.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články