Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
58. Rally Šumava Klatovy

Hanika testoval v Brně, chystá se do Le Mans a říká: Chceme titul

Hodně spokojený s výsledky testů na okruhu v Brně byl Karel Hanika. Bývalý vítěz Rookies Cupu pro vycházející hvězdy motocyklového sportu, který jezdil v mistrovství světa Moto3 i v šampionátu superbiků, nyní startuje ve vytrvalostním šampionátu silničních motorek v továrním týmu Yart Yamaha. Tomu v minulé sezoně pomohl v konečném pořadí seriálu ke druhému místu a nyní touží po titulu.

Druhé testy před sezonou si Brňák v domácím prostředí užil a po úvodním testování ve Španělsku už se na závodní motorku moc těšil.

"Jsem rád, že jsem se po dvou měsících zase svezl. Bylo to super, vyšlo nám počasí, otestovali jsme spoustu věcí hlavně v elektronice i pneumatikách. A byl vidět progres," vysvětloval spokojený závodník s tím, že deštivé počasí se jim vyhnulo. "Jen ve středu spadlo pár kapek, takže to byly vlastně ideální letní podmínky," konstatoval.

Brněnský okruh přišel hlavně kvůli svému povrchu o Velkou cenu České republiky, která byla součástí mistrovství světa silničních motorek, ale strojům, na nichž jezdí Hanika vytrvalostní závody, to tolik nevadí.

Je nám líto, video expirovalo.
Hanika se s týmem chystá na okruhu v Brně

"Není to tolik znát jako v MotoGP, kde mají tvrdší rám i celé šasi. Tam to cítí víc. A je jasné, že asfalt, který už je v Brně třináct let, nemá takovou přilnavost, chybí tam ten grip," vysvětluje muž, jenž patří ke špičkám tuzemského motorsportu. "Ale třeba pro superbiky je to určitě dostačující povrch," dodává.

Seriál Endurance letos zhubl kvůli pandemii jen na čtyři závody a startuje za měsíc ve francouzském Le Mans. "Nějaké závody se rušily, proto jich je jen tolik," konstatuje s tím, že se pracuje na tom, aby závodil i jinde.

Jeho tým má před sezonu jasný cíl – titul. "Jednoznačně chceme bojovat o titul, máme vyrovnaný tým. Ale v endurance záleží na spoustě věcí a tím, že jsou jen čtyři závody, tak si nemůžeme dovolit dělat chyby. A soupeři jsou hodně silní," říká.

Ve vytrvalostním seriálu se jezdí závody na osm, dvanáct až 24 hodin a tři piloti se střídají na jedné motorce, většinou zhruba po hodině, když potřebují natankovat palivo. "Protože se jede na jedné motorce, tak je to hodně náročné na techniku a je důležité počítat se spotřebou i s opotřebováním všech komponentů," přibližuje Hanika specifika závodů, v nichž se některé součástky měnit nemohou, a proto je třeba jet hodně i hlavou. "Musíte jet rychle, ale rozumně," dodává s úsměvem.

Rychlost rozhodně nezůstává v pozadí, a tak v Brně nyní zajížděl podobné časy jako lídr závodu superbiků. "Bylo to hodně blízko, i když hlavně kvůli spotřebě máme o dvacet koní nižší výkon, tak je to hodně příjemný výsledek," vysvětluje účastník třetího největšího motocyklového šampionátu světa po MotoGP a superbicích.

"I když mám dojem, že popularita superbiků jde v posledních letech trochu dolů, tak u endurance naopak roste. Věřím, že má velkou budoucnost," tvrdí pětadvacetiletý závodník.

A jaký je zájem o vytrvalostní závody, když zrovna neřádí covid a návštěvnost není omezená? "Třeba zrovna Le Mans 24 hodin nebo japonská Suzuka 8 hodin, to jsou dva nejznámější vytrvalostní závody a tam přijde do hlediště sto padesát tisíc lidí. Atmosféra je tam neskutečná," přibližuje realitu vytrvalostních akcí.

A jaké jsou podmínky pro závodníky, kteří často v motorsportu potřebují mít kolem sebe silné sponzory? "I tady platí, že pomalejší jezdci musejí s sebou přinést peníze sponzorů," popisuje situaci Hanika. "Ti rychlejší, kteří jedou za nejlepší týmy, to mají naštěstí obráceně," dodává s tím, že to je pro něho příznivé, protože je členem továrního týmu. "Patřím v šampionátu k nejrychlejším, takže jsem na tom dobře," dodává.

Ještě z hlavy zcela nevypudil ani možnost návratu do šampionátů v tuzemsku známějších, ale bere to reálně. "Určitě bych se rád dostal do superbiků, ale tam je to přesně o penězích, takže jediná cesta je do továrního týmu, ale to se poštěstí málokomu. Velkou roli hraje také národnost pilota, protože továrnám jde o prodej motorek a to je na prvním místě," uzavřel.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články